Fra B&O
Delårsrapport for 1. halvår 2024/25: Bang & Olufsen leverer Q2 resultat på niveau med forventningerne
EMEA-regionen og Americas genererede omsætningsvækst i forhold til samme periode sidste år mens koncernomsætningen var 1% lavere som følge af negativ vækst i Kina. Bruttomarginen steg år-mod-år til 53,7%. Den rettede emission blev gennemført som planlagt i november 2024 med et bruttoprovenu på DKK 228 millioner.
“Regnskabsåret 2024/25 er for os et overgangsår, og 2. kvartal var på niveau med forventningerne og vores planer. EMEA-regionen og Americas genererede positiv omsætningsvækst år-mod-år, men koncernomsætningen faldt marginalt som følge af fortsatte udfordringer på det kinesiske marked. Bruttomarginen blev yderligere forbedret år-mod-år, hvilket giver os et mere robust økonomisk grundlag.
Efterspørgslen efter vores nyligt lancerede flagskibsprodukt inden for hovedtelefoner, H100, har oversteget forventningerne, og det bekræfter vores strategiske retning hen imod at styrke vores position inden for lydoplevelser til luksussegmentet. Vi gennemførte den rettede emission som planlagt, hvilket var en af kvartalets vigtige begivenheder. Vi er nu klar til at accelerere vores strategieksekvering med henblik på at sikre langsigtet rentabel vækst.”
Kristian Teär, CEO
Finansielle highlights (2. kvartal 2023/24 i parentes)
- Like-for-like sell-out steg med 1% (2%). Like-for-like sell-out for brandede salgskanaler steg med 5% (0%).
- Omsætningen faldt med 0,4% (-18,5%) år-mod-år, eller -1% i lokal valuta (-16%), til DKK 698 mio. (DKK 700 mio.).
- Omsætningen fra brandede salgskanaler faldt med 5% (-7%) eller -6% i lokal valuta (-5%).
- Bruttomarginen steg med 0,6 procentpoint til 53,7% (53,1%).
- EBITDA før særlige poster udgjorde DKK 72 mio. (DKK 82 mio.), og EBITDA-marginen før særlige poster var 10,2% (11,7%).
- EBIT før særlige poster udgjorde DKK 12 mio. (DKK 21 mio.), og EBIT-marginen før særlige poster var 1,7% (3,0%).
- Det frie cash flow udgjorde DKK 30 mio. (DKK 24 mio.)
Forventningerne til regnskabsåret 2024/25 fastholdes
- Omsætningsvækst i lokal valuta: -3% til 3%
- EBIT-margin før særlige poster: -2% til 1%
- Frit cash flow: DKK -100 mio. til 0 mio.
Business highlights
- En rettet emission blev gennemført med succes, hvilket rejste et bruttoprovenu på DKK 228 mio. Provenuet blev modtaget i starten af december og vil blive anvendt til investeringer med henblik på at realisere den annoncerede treårige vækstplan.
- Efterspørgslen efter selskabets flagskibsprodukt inden for hovedtelefoner, H100, som blev lanceret i september 2024, har oversteget forventningerne.
- Høretelefonerne Beoplay Eleven med forbedret Active Noise Cancellation blev lanceret.
- Fortsat optimering af retailnetværket, hvor antallet af monobrand-partnere blev reduceret med 36 (netto) i forhold til samme periode sidste år på tværs af regionerne.
- Kundebasen voksede med 4%, og antallet af kunder med to eller flere Bang & Olufsen-produkter steg med 4% i forhold til forrige kvartal.