Bestyrelsesnetværket BoardPartner har taget temperaturen på bestyrelsesarbejdet i danske SMV-virksomheder baseret på 1354 svar fra personer i og omkring virksomheders bestyrelser. Undersøgelsen viser, at 47 pct. af direktørerne og 42 pct. af ejerlederne vurderer, at ”deres” bestyrelser bidrager ”under middel” eller ”lavt” til værdiskabelsen. Men bestyrelsesformændene ser helt anderledes på det.
85 pct. af de adspurgte bestyrelsesformænd synes grundlæggende, at bestyrelsen bidrager godt eller rigtig godt til selskabets værdiskabelse. Men deres egne direktører eller ejerlederne i virksomheden ser helt anderledes på det. Meget tyder således på, at der er behov for en høj grad af forventningsafstemning mellem formanden og den daglige ledelse. I hvert fald synes der at være forskel på direktørens og ejerledelsens ambitioner – i forhold til det, bestyrelsen leverer.
Til gengæld er der stor forskel på ejerlederens og direktørens vurdering afhængigt af, hvor seriøst bestyrelsen arbejder. Boardpartner har med afsæt i syv ”gode” bestyrelsesvaner forsøgt at definere bestyrelsernes A- og B- hold. A-holdene er defineret efter, om de arbejder med seks eller syv af de gode bestyrelsesvaner, og B-holdene arbejder med færre end seks vaner.
De syv vaner handler om følgende: A-bestyrelserne planlægger i højere grad året vha. et årshjul. De afholder flere møder. De har formaliseret risikoarbejdet, både mht. til traditionelle risici, men også IT og Cyber. De afholder i højere grad strategimøder. De gennemfører også i højere grad bestyrelsesevalueringer. Og de er oftere i dialog med virksomhedens ledelse.
Billedet er, at jo flere af de gode vaner, bestyrelsen arbejder med, jo højere score får den for at bidrage til virksomhedens værdiskabelse. Lav og under middel værdiskabelse er på ca. 45 pct. for de bestyrelser, der kun arbejder med én til to af de syv gode vaner. Men andelen falder til 15 pct. for de bestyrelser, der arbejder med fire eller fem af de gode vaner, og kun hver tiende bestyrelse får en ringe bedømmelse, når de overholder seks eller syv af de gode vaner.
Undersøgelsen viser også, at bestyrelsens honorar vokser med virksomhedens størrelse. Det er således ikke overraskende, at bestyrelsesmedlemmer i større virksomheder får mere i honorar end bestyrelser i mindre virksomheder. Det gennemsnitlige honorar for menige medlemmer i virksomheder med en omsætning over 250 mio. kr. er 112.500 kr. I virksomheder med en omsætning på 100-250 mio. kr. 80.000 kr., og i virksomheder med en omsætning på 10-50 mio. kr. 50.000 kr.
Overraskende er bestyrelseshonoraret også i startup virksomheder 50.000 kr., mens det er 35.000 kr. i selskaber under 10 mio. kr. Undersøgelsen viser også, at honorarer i startups er øget fra i gennemsnit 30.000 kr. i 2020, svarende til en vækst på over 60 pct. Udviklingen kunne indikere stigende forståelse for at tiltrække stærke fagkompetencer i startups, hvor der tidligere måske mere er satset på gratis tantebestyrelser eller aps’er uden bestyrelser.
Særligt i de store virksomheder med en omsætning over 250 mio. kr. er bestyrelseshonoraret øget markant: fra 70.000 kr. i coronaåret 2020 mod 90.000 kr. i 2019, men med en stigning til 112.500 kr. i 2023.
Der er også tendens til, at bestyrelser med højere honorarer leverer øget værdiskabelse. Ifølge rapporten vokser honoraret med virksomhedens størrelse (målt i omsætning). Men honoraret for A-hold, for både formænd og medlemmer, ligger også højere end honorar for B-hold.
Det kunne tyde på, at det er lettere at tiltrække professionelle kompetente bestyrelsesmedlemmer ved at tilbyde et mere konkurrencedygtigt honorar. Men det kan også være, at de laveste honorarer gives til såkaldte tantebestyrelser, som sidder der mere af navn end af gavn, og derfor ikke har samme fokus på bestyrelsens arbejdsprocesser.
Dette billede understøttes af, at bestyrelsesmedlemmer med flere bestyrelsesposter typisk får et højere honorar end medlemmer med en enkelt bestyrelsespost. Med flere bestyrelsesposter vil man typisk have eller få mere erfaring.
Morten W. Langer
Fakta om undersøgelsen: Bestyrelsesrapporten 2024 er udarbejdet af Bestyrelsesnetværket BoardPartner, en erhvervsforening for erfarne bestyrelsesmedlemmer. Bestyrelsesrapporten er baseret på 1.354 bestyrelsesposter fordelt med 425 rapporteret af bestyrelsesformænd og 586 rapporteret af bestyrelsesmedlemmer. Ejerledere og ansatte direktører har indrapporteret 343 bestyrelser, hvor de er medlem af bestyrelsen eller rapporterer til denne. 158 af bestyrelsesposterne er i Startup virksomheder.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.