Mols-Linien steg i dag 15 % på meddelelsen om, at selskabet har vundet Bornholmstrafikken. Mols-Linien er nu ved at opbygge det store danske færgeselskab, som hele tiden har været i pipelinen og som ledelsen angiveligt har arbejdet på længe, uden at oplyse aktionærerne om det.
Aktieugebrevets Vurdering: Efter at selskabet Danske Færger nu mister Bornholmstrafikken ser vi øget sandsynlighed for, at Mols-Linien overtager den resterende af de mindre færgeruter fra Danske Færger, som er halvt ejet af den danske stat, og halvt af Clipper, som er finansiel presset. Vi ser potentiale for yderligere kursstigninger i Mols-Linien på den baggrund. Bemærk: Aktieugebrevets Pensionsportefølje har et stykke tid haft Mols-Linien i porteføljen
Børsmeddelelse fra Mols_linien:
Transport- og Bygningsministeriet har i dag tildelt færgebetjeningen af de bornholmske ruter Rønne-Køge og Rønne-Ystad til Mols-Linien. Det bliver det jyske rederi Mols-Linien, som fra den 1. september 2018 til den 31. august 2028 skal besejle ruterne fra solskinsøen i Østersøen. Det har Transport- og Bygningsministeriet netop offentliggjort, og nyheden blev modtaget med stor begejstring hos rederiet. ”Vi er naturligvis meget tilfredse med, at Transport- og Bygningsministeriet har valgt MolsLinien som ny færgeoperatør på de bornholmske ruter.
Vi ser frem til at lade vores ekspertise inden for hurtigfærgedrift komme bornholmerne til gode og skabe en effektiv færgedrift til glæ- de for bornholmerne, erhvervslivet og de mange gæster, som hvert år besøger øen,” siger Sø- ren Jespersen, som er administrerende direktør i Mols-Linien.
Mols-Linien er valgt som kommende færgeoperatør, fordi rederiet har præsenteret det økonomisk mest fordelagtige tilbud med de mest favorable billetpriser. ”Det bliver markant billigere at sejle til Bornholm, og det er et stærkt fundament for at skabe øget trafik, tiltrække flere besøgende og styrke den bornholmske økonomi både inden for turisme og det øvrige erhvervsliv.
Vi har præsenteret en prissætning, der vil binde Bornholm endnu tættere sammen med Danmark. Det vil ikke alene åbne nye perspektiver for erhvervsudviklingen på øen, men også øge muligheden for at pendle og dermed gøre det mere attraktivt at bosætte sig på Bornholm,” fortæller Søren Jespersen.
På ruten Rønne–Ystad indsættes 2 hurtigfærger, der ligesom på rederiets ruter på Kattegat er kendetegnet ved stor regularitet, god komfort samt servicekoncepter af høj kvalitet om bord. Mols-Linien planlægger endvidere at indsætte en nybygget, specialdesignet færge til transport af gods og passagerer på ruten Rønne–Køge.
Desuden ønsker Mols-Linien at opretholde besejlingen af Sassnitz. Kontrakten mellem Transport- og Bygningsministeriet og Mols-Linien forventes underskrevet sidst i maj efter den obligatoriske standstill-periode på minimum 10 dage.