Denne gang vil Mærsk sikre ikke at tabe markedsandele på en stor fusion, som det skete i 2005 ved overtagelsen af P&O Nedlloyd. Købet af Hamburg Süd skal derimod give kunderne flere og mere varierede tilbud fra Mærsk-chef Sørens Skous nye store Transport & Logistics – maskine, mens der bag kulisserne satses på intern integration.
Én ting bliver understreget adskillige gange fra både A.P. Møller-Mærsk og Hamburg Süd, efter at Mærsk har indgået en foreløbig aftale om at overtage det tyske rederi: Hamburg Süds eksisterende varemærker og særlige forhold til sine kunder skal for enhver pris opretholdes. Logikken er måske bedst udtrykt i Hamburg Süd – chefen Ottmar Gasts kommentar til handelen: ”While gaining access to a superior network and systems we will continue the Hamburg Süd brand and business model offering personalized solutions to our shippers and consignees. By joining forces both Maersk and Hamburg Süd will strengthen their product portfolio and cost position to the benefit of their customers.”
Men Søren Skou understreger samtidig, at ”Hamburg Süd and Aliança customers will also be Hamburg Süd and Aliança customers in the future.”
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Formue nr. 42/2016.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.