Danmarks toneangivende virksomheder i C20-indekset forsøger at skabe vækst, samtidig med at fleste af dem skruer ned for investeringer og virksomhedskøb. Metoderne er løbende, gradvis produktudvikling, opfindsom markedsføring med nye koncepter, nye alliancer og restrukturering af organisationerne, viser Økonomisk Ugebrevs kortlægning af vækstinitiativerne i de ikkefinansielle C20-selskaber.
Men resultaterne af disse investeringsbesparende initiativer er blandede. I det store erhvervsliv er det kun A.P. Møller-Mærsk og, uden for C20, Dong Energy og Lego, der i første halvår har forsøgt at lægge grunden til fremtidig vækst på den klassiske måde, nemlig med storstilede investeringer.
De lavere investeringer betyder dog ikke, at selskaberne helt undlader at satse på vækst. Mange af selskaberne understreger i deres halvårsmeddelelser, at effektiviseringskampagnerne ledsages af nye vækstinitiativer.
Abonnenter kan læse hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Finans nr. 31. Er du ikke abonnent, kan du prøve 3 uger gratis her