Sej effektiviseringsproces ledsages af hård opbremsning i Carlsbergs asiatiske væksthåb. Heineken vokser nu langt hurtigere og tjener langt flere penge i Asien, viser analyse af de aktuelle regnskaber fra Carlsberg og Heineken. Har den nye koncernchef Cees t’Hart leveret varen?
Carlsberg-koncernen er uventet svær at skubbe i gang. Koncernchef Cees t’Hart har ikke overbevist markedet om, at han har fundet det rigtige kur for det stagnerende Carlsberg. Efter at bryggerikoncernen i den forgangne uge udsendte sin halvårsmeddelelse faldt aktiekursen i de følgende to handelsdage med i alt cirka otte procent til niveauet 625.
Selvom kursen stadig er væsentligt over de cirka 500, der blev set for et år siden, er det vanskeligt at fortolke børsreaktionen anderledes end at investorerne faktisk blev mere usikre på, om kuren vil virke.
Carlsberg er et af de danske selskaber, som det – ligesom A.P. Møller-Mærsk – er særligt interessant at følge i disse år. Dels fordi det efter danske forhold er en stor virksomhed, og dels fordi selskabet står over for alvorlige strategiske udfordringer.
Selv om Cees t’Hart i halvårsmeddelelsen understreger, at Carlsberg har leveret “a good set of results”, så står det også klart, at:
Carlsbergs vækst i Asien er bremset afgørende op. I 2015 steg volumen i Asien stadig to procent, målt organisk, mens omsætningen steg fem procent, organisk. I første halvår 2016 er volumen faldet tre procent, mens omsætningen organisk er steget fire procent. I Kina faldt volumen som følge af et vigende marked og lukning af bryggerier.
Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Finans nr. 25.