Store danske virksomheder som Novo Nordisk, Lundbeck og GN henter nu en større andel af deres salg i USA end deres europæiske rivaler, og i nogle tilfælde også deres amerikanske. Det har givet gevinst i en tid med en stærk dollar. Men det betyder også nye risici for dansk erhvervslivs stjerner.
Stribevis af vigtige danske virksomheder, som Lundbeck, Novo Nordisk, GN, Coloplast, SimCorp, Chr. Hansen, Columbus, DSV og Bang & Olufsen, har i 2016 øget deres eksponering markant mod det amerikanske marked. Flere af dem henter nu over halvdelen af deres samlede globale omsætning i USA, fremgår det af deres seneste regnskabsmeddelelser. Satsningen på USA indebærer et nyt risikobillede, der får direkte betydning for erhvervslivets top:
Udviklingen har for eksempel foreløbig været lukrativ for Lundbecks topchef Kåre Schultz, men har omvendt ført til problemer for Novo Nordisk og tilsyneladende været med til at fremskynde udskiftningen af tidligere topchef Lars Rebien Sørensen med Lars Fruergaard Jørgensen.
Når disse store danske virksomheder i årets første tre kvartaler øgede andelen af deres omsætning i USA, så skyldes det ikke, som året før, dollarkursen. Den var, set over hele året, omtrent uændret fra 2015 mod euro og danske kroner. Det større salg i USA i de første tre kvartaler skyldtes især, at flere selskaber øgede eksponeringen mod USA, investerede mere, satsede på større salgsindsats, og flere kunne sætte priserne op i 2016.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Formue nr. 04/2017.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.