DSV’s halvårsregnskab gjorde i sidste uge aktien til den mest stigende i C20-indekset. Der var da også tale om et særdeles flot regnskab. Omsætningen steg således med 8 % i 2. kvartal i forhold til samme kvartal i fjor, og resultatet af den primære drift (EBIT) steg med 15 %. Hvis vi ser nærmere på hvordan udviklingen har været i DSV’s tre divisioner i første halvår af 2015, så dukker der nogle interessante tal op. De to dominerende divisioner, DSV Air & Sea og DSV Road, har begge haft en god start på 2015, men DSV Air & Sea skiller sig massivt ud med en omsætningsstigning på 6 % og en bundlinjefremgang på ikke mindre end 26 %.
I praksis er virkeligheden dog ikke så rosenrød, som regnskabstallene umiddelbart giver indtrykket af. Omsætningsstigningen er nemlig summen af ændringen i transportmængder, valutakurser og fragtrater, og mens transportmængderne er højere end i fjor, så er de gennemsnitlige fragtrater til gengæld lavere. Den afgørende faktor for stigningen har derfor været valutakurserne, som i 1. halvår har påvirket omsætningen positivt. Det samme gør sig gældende for bruttofortjenesten, hvor den organiske vækst i 1. halvår var 6,7 %. Det ændrer dog ikke ved at DSV har haft et rigtig godt 1. halvår, og det medfører en opjustering af helårsforventningerne. For 2015 forventes nu en bruttofortjeneste i niveauet 10.900-11.200 mio. kr. (tidligere 10.500-10.900 mio. kr.) og et primært driftsresultat før særlige poster i niveauet 2.850-3.000 mio. kr. (tidligere 2.700-2.900 mio. kr.).
Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Formue nr. 25.