Columbus forventer i 2017 en nedgang i softwaresalget fra 91 mio. kr. til 80 mio. kr, men det har sin helt naturlige forklaring, og det har ikke længere noget med afventende kunder at gøre.
I AU 30/2016 fokuserede vi på den mulige negative omsætningseffekt fra den nye opdatering til ERP-løsningen Microsoft Dynamix, som er cloudbaseret. Her seks måneder senere kan vi konstatere, at der i væsentlig grad kom en ”cloud-effekt” på softwaresalget i 2016 fra usikre, afventende kunder, der udskød deres opgradering, og dermed også deres tilkøb af Columbus’ egen software.
Softwaresalget endte på 91 mio. kr. mod en oprindelig 2016-forventning på 105 mio. kr. Der var altså tale om en anseelig nedgang, men til gengæld klarede koncernen sig endnu bedre på en række andre områder, hvilket samlet set førte til en opjustering af 2016-EBITDA-resultatet med 20 mio. kr. til 144 mio. kr.
CEO Thomas Honoré fortæller, at ”vi ser en god interesse fra vores kunder, som ikke længere udtrykker nogen usikkerhed over at skulle tage den nye cloud udgave af Microsoft Dynamics 365 for Operations i brug”, og uden at vi forventer en decideret ketchupeffekt, ser vi ikke længere nogen opbremsning i softwaresalget af den grund.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Formue nr. 12/2017.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.