Høreapparatdivisionen i GN Store Nord, ReSound, fortsætter sin flotte fremgang, mens Netcom ikke helt kan følge trop.
Resound kunne igen præstere et kvartal med vundne markedsandele. Det var 23. gang i træk, hvilket er imponerende i en branche med lav vækst og en rimelig koncentration af konkurrenter. ReSound kunne præstere en organisk vækst på flotte 10 %, og selvtilliden fejler stadig ikke noget. Således sagde CEO Anders Hedegaard eksempelvis på telefonkonferencen, at ”ingen kan matche vores produktportefølje, hverken nu eller i den nærmest fremtid” (”foreseeable future”).
Den gode start på året tyder på, at forventningen om en organisk vækst på 6 % for hele 2016 bestemt er indenfor rækkevidde. Der er plads til en nedgang i væksten i de kommende kvartaler, og det er klart, at det bliver sværere og sværere at opretholde en så markant overperformance i forhold til markedets generelle vækst, som har ligget på en lav encifret procentsats i flere år. I 1. kvartal estimeres det dog, at væksten (målt i værdi) har været 4-5 %. ReSounds 10 % er altså stadig omtrent dobbelt så høj. I forhold til ReSounds egne sammenligningskvartaler fra året før, bliver det naturligvis også en udfordring at fortsætte den flotte vækst.
Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Formue nr. 21.