Disclaimer: Regnestykket for den fremtidige aktiepris på Norwegian Air er baseret på forudsætninger, som kan blive meget anderledes i den endelige rekonstruktionsplan. Vi oplister fem scenarier med forskellige forudsætninger, og for hvert scenarie angiver vi en beregnet fremtidig børskurs.
Forholdet mellem gamle og nye aktionærer er baseret på, dels af hele gælden på over 40 mia. NOK ombyttes til aktier, og dels at långiverne accepterer en discount på 20 procent i forhold til den nominelle gæld.
Skønnet om en børsværdi af Norwegian efter gennemførelse af rekonstruktionsplanen på 10 mia. kr. er ekstrem usikker og baseret på den aktuelle værdi af SAS, samt at Norwegian ses at kunne generobre en stor del af den tidligere trafik.
Aktuelt handles Norwegian obligationer til ca. kurs 60, efter en stigning fra kurs 30 ved fremlæggelse af rekonstruktionsplanen. Følg obligationskursen her. Så det er stadig en meget attraktiv værdiansættelse for de aktuelle långivere med en kurs 80, betalt i nye aktier, så længe det mest oplagte alternativ er en konkurs.
Vi forventer en meget lav tegningskurs på nye aktier, 5-10 NOK kr. da det vil give tegningsretterne tildelt nuværende aktionærer en værdi, i hvert fald i starten af tegningsperioden, og det kan også lokke andre investorer til at deltage i tegningen.
Bemærk, at det fortsat er langt fra sikkert at rekonstruktionsplanen gennemføres.
Udgangspunktet for analysen er oplysningerne i den fremlagte
REKONSTRUKTIONSPLAN
reverse split 10: 1
3973,3 mio. aktier a 0,1 ombyttes til 39,7 mio. aktier a 10 kr
aktietegning
Op til 800 mio nye aktier,
Pris for nye aktier, mindst 5 NOK
ØU’s estimat: 800 mio. nye aktier sælges til 5 NOK, provenu 4 mia. kr. (som forudsat i rekonstruktionsplanen)
ombytning af senior gæld
udstedelse af op til 1.036 mio nye aktier
aktuel bond issue 1,57 mia. kr.
Skøn: 20% rabat
Ved udstedelse af nye aktier til 5 kr., svarer det til udstedelse af 1,57 -20%= 1,0 mia / 5 kr.=
200 mio. nye aktier
—————————————————————————————-
ombytning af leasinggæld + flyfinansiering
udstedelse af op til 10.671 mio. nye aktier
samlet gæld 41,1 mia. kr. ( aircraft financing 17,7 mia+ leasing forpligtelser 23,4 m)
skøn: 20% discount på gældsombytning: 33 mia. kr.
udstedelse af nye aktier til 5 kr. vil betyde 6,6 mia. nye aktier
ombytning af current debt
udstedelse af op til 2,929 mio. Nye aktier
aktuel current debt 5,7 mia. NOK
skøn: 20 % discount på gældsombytning: 4,6 mia. kr.
udstedelse af nye aktier til 5 kr. = 0,9 mia nye aktier
Med de valgte forudsætninger, vil der efter den kapitalmæssige rekonstruktion være 8,5 mia. aktier + de aktuelle 40 mio. aktier. = 8,54 mia. aktier
Hvad bliver den samlede børsværdi af Norwegian efter den finansielle rekonstruktion:
SAS har aktuelt en børsværdi på 8,2 mia sek.
Vi ser at NAS højst får en børsværdi på 10 mia. NOK
Scenarie 1: Med i alt 8,54 mia. aktier i NAS ser vi en fremtidige aktiepris på 1,2 NOK.
Scenarie 2: Bliver det nye antal aktier for NAS kun halvdelen, fx på grund af et højere tegningskurs på fx 10 kr) , bliver den fremtidige børskurs omkring 2,4 NOK.
Scenarie 3: Som en lidt bedre case ser vi Norwegian handles til 0,5 gange den indre værdi, som flere andre flyselskaber. Konverteres hele gælden på 40 mia. kr. svarer det til en estimeret børsværdi efter rekonstruktionen på 20 mia. kr. Det vil svare til en aktiepris på ca. 3 NOK ved en tegningskurs på fem kr.
Scenarie 4: Hvis tegningskursen på nye aktier bliver 20 kroner, svarer det til, at der udstedes 2,1 mia. nye aktier. Med en børsværdi efter rekonstruktionsplanen på ti mia. kr. svarer det til en aktiepris på 5 kr.
Scenarie 5: Hvis børsværdien bliver 20 mia. kr. ud fra en k/I på 0,5, og tegningskursen bliver 20 kr. svarende til 2,1 mia. nye aktier, modsvarer det en fremtidig børskurs på 10 kr.
Som det skete med SAS emissionen, kan børskursen lige efter rekonstruktionen faldet til betydeligt lavere end tegningskursen, fordi mange obligationsejere, der har fået aktier, muligvis vælger at sælge deres aktier hurtigt i markedet. Det kan presse aktiekursen kortsigtet, og det er her, vi øjner de bedste købsmuligheder.
Disclaimer: Regnestykket er baseret på forudsætninger, som kan blive meget anderledes i den endelige rekonstruktionsplan. Forholdet mellem gamle og nye aktionærer er baseret på, dels af hele gælden ombyttes ti aktier, og dels af långiverne accepterer en discount på 20 procent i forhold til den nominelle gæld. Skønnet om en børsværdi af Norwegian efter gennemfærelse af rekonstruktionsplanen på 10 mia. kr. er ekstrem usikker og baseret Aktuelt handles Norwegian obligationer til ca. kurs 40, så det er stadig en meget attraktiv værdiansættelse for de aktuelle långivere, hvis mest umiddelbare alternativ er en konkurs. Vi forventer en meget lav tegningskurs, 5-10 kr. da det vil give tegningsretterne tildelt nuværende aktionærer en værdi, i hvert fald i starten af tegningsperioden.
—————————-
Note 7 fra Q3 regnskabet:
NOTE 7 BORROWINGS 30 SEP 30 SEP 31 DEC (unaudited in NOK million )
2020 2019 2019
Bond issue 1,572.3 3,480.7 4,178.4
Loan with state guarantee 2,989.0 0.0 0.0
Aircraft prepayment financing 307.3 294.5 281.9
Aircraft financing 17,657.2 20,492.6 17,684.1
Lease liabilities 23,383.5 32,217.2 30,079.8
Other non-current debt 333.0 0.0 0.0
Non-current debt 46,242.3 56,485.0 52,224.2
Bond issue 0.0 0.0 249.2 Credit facility 0.0 950.0 0.0
Aircraft prepayment financing 416.0 98.5 578.6
Aircraft financing 3,484.4 2,905.1 3,761.8
Lease liabilities 1,782.9 4,211.5 4,194.5
Current debt 5,683.4 8,165.1 8,784.1
Total borrowings 51,925.6 64,650.1 61,008.3 ‘
Current aircraft financing includes financing on one aircraft agreed to be sold during the next twelve months of NOK 127 million. This amount will be covered by proceeds from aircraft sales, expected to generate a net positive cash flow of NOK 145 million. The aircraft is considered immediately ready for sale and presented as assets held for sale at the end of the third quarter of 2020.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.