IC Group og Solar er blandt de børsnoterede danske aktier, der er faldet mest siden årsskiftet. De seneste kvartalsmeddelelser har forstærket tendensen. Skulle deres ambitiøse forandringsstrategier have været endnu mere konsekvente?
Foråret 2016 har været en hård udfordring for vækststrategierne i Solar, der er en af Danmarks største leverandører til især elektriker- og vvs-brancherne og i IC Group, der sælger modetøj. Solars aktiekurs er siden årsskiftet faldet med 24 procent, mens kursen på IC Group i samme periode er faldet 66 procent.
Dermed er de dybtgående forandringsstrategier, som koncernchef Anders Wilhjelm indledte efter sin tiltræden i Solar i 2014, og som koncernchef Mads Ryder lancerede i IC Group efter at han kom til i 2013, sat på deres første hårde prøver.
Begge virksomheder står stadig over for strukturelle udfordringer. De har i de seneste par år taget afgørende initiativer for at imødegå forandringer i deres markeder. Især har de satset mere på digitalisering og på at blive mere fokuserede på at tilfredsstille veldefinerede kundegrupper.
Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Finans/CFO nr. 19.