En forretning med vækst, stabilitet og som ovenikøbet er statsbeskyttet burde være enhver investors drøm. På mange områder falder Københavns Lufthavne i den kategori. Der er dog et lille, meget væsentligt MEN.
Den sunde og stabile forretning i Københavns Lufthavne (KBHL) blev senest bevist ved halvårsregnskabet, som også indeholdt en opjustering af resultatforventningen for i år.
I lighed med tidligere kunne man præstere en solid vækst på toplinjen med 10,1% og væksten i omsætningen aflejrer sig direkte på bundlinjen, der vokser endnu hurtigere. Resultat før skat steg med 20,1% fra 624,8 mio. kr. til 750,3 mio. kr.
Stordriftsfordelene er altså tydelige og med udsigt til at udviklingen fortsætter over de kommende år, omend i lidt lavere tempo (den 10-årige historiske omsætningsvækst er ca. 4% p.a.) burde aktien være en glimrende investeringsmulighed.
Minimalt free-float
Det store problem som KBHL-investor er, at en rekordhøj andel af aktiekapitalen ligger fast hos Den Danske Stat (39,2%) og 57,7% hos et fællesejetselskab mellem den canadiske lærerpensionsfond (OTTP) og en australsk investeringsfond (Macquarie Infrastructure). De resterende 3,1%, som altså er de aktier, der reelt kan handles på børsen, ligger næsten ligeligt fordelt mellem danske og udenlandske investorer. Og der ligger de tilsyneladende ganske godt fast, for den gennemsnitlige omsætning er lille.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Formue nr. 35.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.