Shipping-analytikere får stigende tiltro til, at overkapaciteten i containerbranchen nu bliver mindre. Det kan sammen med fortsat kapring af markedsandele give Maersk Line fremgang i 2017, efter at 2016 udviklede sig til endnu et skuffende år.
”We are, we believe, at an inflexion point,” sagde CFO Jakob Stausholm fra A.P. Møller-Mærsk onsdag til aktieanalytikerne. Den holdning til det globale marked for containertransport gennemsyrede virksomhedens præsentation af årsregnskabet. Troen på, at 2017 kan blive væsentligt bedre end 2016, deles af flere shippinganalytikere, men aktiemarkedet synes stadig usikkert. Med signalet om, at bunden er nået, sætter CFO’en og CEO Søren Skou koncernens nyvundne troværdighed på en afgørende prøve.
Bundlinjen for 2016 understregede, at koncernen har brug for et vendepunkt. Det samlede underskud på rekordbeløbet 1897 mio. dollar skyldtes ganske vist primært nedskrivninger i Maersk Drilling og Maersk Supply Service. Men Maersk Line leverede alene et negativt underliggende resultat (uden særlige poster som for eksempel nedskrivninger) på 384 mio. dollar, heraf minus 155 mio. dollar i fjerde kvartal.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Formue nr. 06/2017.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.