Maersk Line satser nu på rolig, organisk vækst, efter i en periode at have prioriteret markedsandele over indtjening. Men rederiet skal kæmpe for at genoprette det forspring i indtjening, som det har haft i forhold til vigtige rivaler.
Maersk Line, det store containerrederi i A.P. Møller-Mærsk-koncernen, kunne igen i 1. kvartal melde om volumen- og omsætningsvækst på over 10% i forhold til samme kvartal i 2016. Fremgangen er dog især sket i 2. halvår 2016, hvor konkursen i den koreanske rival Hanjin (der havde cirka 3% af det globale marked) og en offensiv jagt på markedsandele skabte vækst.
Og væksten kostede: I 4. kvartal 2016 lå Maersk Lines EBIT-margin kun på niveau med de vigtigste peers og dermed væsentligt under målsætningen om, at den skal ligge 5 procentpoint over. Det er tænkeligt, at Maersk Line heller ikke i første kvartal 2017 kan leve op til målsætningen. I hvert fald har den vigtige tyske konkurrent Hapag-Lloyd i første kvartal præsteret en EBIT-margin på plus 0,2%, mod Maersk Lines’ minus 0,8%.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Formue nr. 20/2017.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.