Billedet af fremtidens Mærsk-virksomheder fremstår mindre attraktivt, efter at Maersk Oil ikke fik fat i Dongs oliedivision, og efter at rivaler har fremlagt nye stærke resultater og synergimål, der virker mere ambitiøse end Maersk Lines. De strategiske udfordringer tårner sig op for A.P. Møller-Mærsk.
Vejen frem for A.P. Møller-Mærsk er blevet mere uklar: To centrale elementer i det billede, som mange markedsdeltagere havde dannet sig af fremtidens Mærsk-virksomheder, fremstår nu mindre stærke, end ved kapitalmarkedsdagen i december 2016.
Der er fortsat logik i koncernchef Søren Skous plan om en fokusering af A.P. Møller-Mærsk i en integreret transportvirksomhed omkring Maersk Line, APM Terminals, Damco og Svitzer samt udsplitningen af de olierelaterede virksomheder Maersk Oil, Maersk Supply Service, Maersk Drilling og Maersk Tankers.
Men billedet af fremtidens Mærsk-virksomheder er blevet mindre tiltrækkende: Værdien af den nye integrerede Mærsk transportvirksomhed er bygget på en forventning om, at denne enhed ville stå særlig stærkt på det globale containermarked. Den ser stadig ud til at blive verdens største containervirksomhed, der inklusiv det nyopkøbte Hamburg Süd ikke blot kan få en global markedsandel på over 18%, men også råde over et af verdens største net af containerterminaler, samt over logistikvirksomhed og slæbebåds- og bjærgningsvirksomhed. Det afgørende er imidlertid, om denne konstruktion på længere sigt er mere konkurrencedygtig end sine rivaler.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Formue nr. 21/2017.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.