A.P. Møller-Mærsk vil smelte sine logistik- og transportvirksomheder sammen til en tæt integreret global organisation. Det skal give en årlig gevinst på 4 mia. kr. Men det er også en dristig udfordring af tidens generelle skepsis over for vertikal integration.
Søren Skou har truffet en afgørende beslutning: A.P. Møller-Mærsks topchef vil dristigt og systematisk skabe et tæt integreret globalt transportsystem, og han satser på, at det skal give en ekstra indtjening på 4 mia. kroner i løbet af kun tre år.
Den store koncerns aktiviteter inden for logistik samt disponering af fragt og containere, drift af havne og håndtering af containere i havne, transport af containere på skibe og også servicering af skibene med for eksempel slæbebåde, skal smeltes sammen til én tæt samarbejdende organisation med en samlet omsætning på over 210 mia. kr.
Det er en beslutning, der er dristig, fordi den er kontroversiel i forhold til tidens mest almindelige strategiske tænkning. Denne tænkning tilsiger satsning på snævre kernekompetencer og forretningsenheder, og strategierne i de fleste store koncerner har længe bevæget sig væk fra vertikal integration. Ud fra den tankegang skulle A.P. Møller-Mærsk snarest splitte for eksempel havneterminaler og spedition fra og satse rendyrket på containertransport. I stedet er en stærkt integreret logistik- og transportdivision blevet Søren Skous svar på de store udfordringer i containerbranchen.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Formue nr. 32.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.