Kommentar: Halvårsmeddelelsen fra Mærsk understreger koncernens strategiske problem – og antyder en vej frem: At blive et endnu større containerrederi. A.P. Møller-Mærsks regnskabsmelding for andet kvartal afslører tydeligere end nogensinde det dybe strategiske paradoks, der plager det store konglomerat. Men samtidig er koncernchef Søren Skou kommet med en antydning af den vej, som konglomeratet kan vælge, når de strategiske overvejelser er slut senere på efteråret.
Først paradokset: Koncernens vigtigste virksomhed, Maersk Line, klarer sig som en af de bedste, måske den bedste, i sin branche. Og de øvrige virksomheder i A.P. Møller-Mærsk er også bedre end mange konkurrenter. Men det er ikke nok, viser det sig nu. Brancherne og markederne er så vanskelige, at indtjeningen alligevel kollapser. Andet kvartals resultat styrtdykkede fra 1069 mio. dollar i 2015 til 118 mio. dollar i 2016. Dermed har kvartalet sat et spørgsmålstegn ved den hidtidige strategi, der bygger på at koncernen skal arbejde i et antal brancher og satse på at være blandt de bedste i hver af dem.
Søg i Vidensbase: Økonomisk Ugebrevs Vidensbase med adgang til artikler, analyser og kortlægninger fra alle publikationer (Abonnenter kan hente password med emailadresse her)
Køb årsabonnement: Ønskes årsbonnement kan det ske her. Du får du straks adgang til Vidensbasen (søgbart artikelarkiv)