Matas’ regnskab for 1. kvartal (apr-maj) viste en overraskende pæn organisk vækst på 2,6 %. Det er umiddelbart højt og klart i den øverste ende af de udmeldte forventninger om 1-3 % vækst for helåret , men som investor skal man ikke lade sig forblænde af ”væksten”. Der var nemlig flere handelsdage i kvartalet pga. påskens placering i marts i år.
Konkret var der, ifølge Matas IR-chef Søren Mølbak, fire handelsdage mere i kvartalet, men det er utrolig svært at kvantificere effekten, fordi kunderne måske blot lægger deres indkøb af sæbe, shampoo og kosmetik en anden dag, hvis der er særligt mange lukkedage. At væksten ville have været negativ uden de fire handelsdage, vil dog være en fejlfortolkning, siger Søren Mølbak til AktieUgebrevet.
Konkurrent stormer stadig frem
Parallelimportkonceptet Normal stormer fortsat frem, og siden vores seneste omtale i starten af april er kæden gået fra 36 til 49 butikker. Der er annonceret yderligere 17 konkrete butikker, hvormed kæden må siges i store træk nu at være landsdækkende. Normals årsregnskab for 2015, hvor man gik fra 8 til 25 butikker, udviste en flot bruttofortjeneste på 72 mio. kr. og et overskud på bundlinjen på ca. 9 mio. kr. En tredobling af butiksantallet bør slå igennem på helårstallene for 2016 med en stor vækst i omsætning & bruttofortjeneste, og der begynder vi at få en reel idé om hvor meget omsætning Normal kan hente fra Matas og mass beauty området. Normal stiler efter 80-100 butikker i Danmark.
Matas siger fortsat, at de kun ser ”en meget lille negativ salgspåvirkning i perioden kort efter parallelimportørens butiksåbning” i Matas-butikker i umiddelbar nærhed af Normal, og at den mindskes efter den initiale periode. På den baggrund konkluderer Matas, at Normal primært tager omsætning fra supermarkederne, og at de har været med til at øge en ”allerede intens priskonkurrence”.
Læs gratis resten af artiklen her.