Det store samtaleemne i forhold til Pandora er fortsat omsætningsvæksten, hvor nye konceptbutikker i højere grad bliver nødvendige for at drive ny omsætning. Globalt set ser vi stadig gode muligheder for butiksåbninger, og ser derfor ikke væksten gå i stå de næste par år. Selvom flere og flere af de store eksisterende markeder når et mætningspunkt.
Fokus er på den såkaldte like-for-like (LFL) vækst, som viser væksten i det sammenlignelige salg for butikker åben i mere end 12 måneder (Se også AU 38/2016). På det vigtige USA-marked var væksten excl. online minus 2% og plus 2% inkl. online. LFL for USA har været nedadgående, men efter 30 kvartaler med uafbrudt LFL-vækst var det, som CEO Anders Colding Friis sagde på telefonkonferencen , uundgåeligt, at LFL før eller siden ville blive negativ.
Plads til nye butikker
For 2017 ventes omsætningen at vokse med 13-18% til 23-24 mia. kr. fra 2016-tallet på 20,3 mia. kr. Væksten i 1. kvartal bliver dog kun 1-cifret pga. et stærkt 1. kvartal i 2016.
Der forventes 275 nye konceptbutikker i 2017 sammenlignet med 336 i 2016. Vi ser qua historikken bestemt en chance for at 2017-tallet bliver lidt højere og lander omkring 300. Halvdelen de nye butikker forventes i EMEA, mens kun 25% kommer fra Nord- og Sydamerika og 25% fra Asien.
I dag ligger under 15% af konceptbutikkerne i Asien (heraf næsten 5% i Australien). Pandora går kun stille og roligt frem på det kinesiske marked, hvor en by erobres ad gangen med flere butikker, og der forventes 40 nye butikker om året de næ-ste par år. For så vidt angår Indien har Pandora i januar indgået en lokal distributøraftale, der åbner mulighed for åbning af 50 butikker over de næste 3 år på et af verdens største smykkemarkeder, som dog er meget guldbaseret i modsætning til Pandoras primære sølvfokus.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Formue nr. 06/2017.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.