Allerede ved lanceringen af koncernchef Jens Birgerssons nye strategi for Rockwool bliver målsætningerne udfordret af flere af koncernens konkurrenter. Flere af dem har i de seneste år leveret højere EBIT-marginer end den danske isoleringsgigant, og de har hidtil i 2015 leveret en yderligere forbedring af indtjeningsevnen. En række af dem er allerede omkring det EBITniveau på 10 % af omsætningen, som Rockwool i denne uge har sat sig som mål for 2018. EBIT-margin bruges som et afgørende præstationssignal i denne type industrivirksomheder.
Rockwool har dermed dæmpet en tidligere målsætning om en EBIT-margin på 11 %. Det øger naturligvis koncernens muligheder for at overraske positivt i fremtiden, men umiddelbart førte de afdæmpede mål og regnskabet for 3. kvartal 2015 dog til et kursfald i den forgangne uge på omkring 12 %.
Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Formue nr. 41.