Bryggerikoncernen Royal Unibrew har efter flere års stilstand udsigt til omsætningsvækst i 2016, men aktiens høje markedsværdi og værdiansættelse levner ikke megen upside tilbage i aktien på kort til mellemlang sigt.
Fodbold-EM starter i disse dage, og det er normalt godt for ølsalget. CEO Henrik Brandt forventer dog ikke nogen markant effekt for Royal Unibrew, da man for det første ikke er EM-sponsor, og for det andet opererer i geografiske områder, hvor fodbold ikke er den mest populære sport (med Danmark og Italien som undtagelsen), eller hvor EM ikke påvirker ølsalget i så høj grad som i eksempelvis UK.
Til gengæld er der efter tre års stilstand på Unibrews toplinje omkring 6 mia. kr. udsigt til en øget vækst i år, hvor omsætningsforventningen lyder på 6,15-6,40 mia. kr. Det svarer til en vækst på 2-6 %, som dels kommer fra de nye forretningsområder med distribution af snacks i Danmark og PepsiCorettighederne i Baltikum, dels fra en ekstraordinær kampagneaktivitet i Finland.
For både 2017 og 2018 ligger markedskonsensus p.t. på en vækst på 2-2,5 % for hvert af årene. Det er ikke imponerende, når man tager den høje P/E omkring 21 i betragtning. Af den grund mener vi fortsat ikke, at aktien er attraktivt prissat, selvom vi anerkender det flotte momentum aktien længe har haft. Væksten på bundlinjen estimeres i niveauet 5 % i hvert af årene 2016-2018, hvilket på sigt hjælper lidt på den høje værdiansættelse.
Søg i Vidensbase: Økonomisk Ugebrevs Vidensbase med adgang til artikler, analyser og kortlægningr fra alle publikationer (Abonnenter kan password med e-mailadresse her)
Køb enkeltartikel: Ønsker du at købe enkeltartikler, skal du først oprette dig som bruger her
Køb årsabonnement: Ønskes årsbonnement kan det ske her. Du får du straks adgang til Vidensbasen (søgbart artikelarkiv)