Japans forbrugerindeks for februar 2025 viste et fald til 35,0, hvilket er en nedgang fra 35,2 i januar og under det forventede niveau på 35,7. Dette afspejler en mindre optimisme blandt forbrugerne, da flere af de underliggende indikatorer viste en tilbagegang. For eksempel faldt indekset for “livskvalitet” med 0,3 point til 31,9, mens vurderingen af “køb af holdbare forbrugsvarer” også faldt til 27,2. På den positive side steg vurderingen af arbejdsmarkedet med 0,1 point til 41,1, hvilket kan indikere en stabil arbejdsmarkedssituation.
På trods af den samlede nedgang i forbrugerindekset er der fortsat bekymring for stigende priser, da næsten 94% af de adspurgte forventer en prisstigning på mere end 2% i det kommende år. Dette tyder på, at forbrugerne er opmærksomme på inflationens indvirkning på deres økonomi, hvilket kan bidrage til den lavere forbrugeroptimisme.
Kilde (på Japansk).