Med DSV-aktien nede med knap 15% år til dato, og 6% den seneste måned, vurderer vi, at en nedpræcisering af guidance allerede er afspejlet i den aktuelle kurs. Vi vurderer dog fortsat, at man som investor skal træde lidt varsomt i forbindelse med aflæggelsen af regnskabet for 3. kvartal, der offentliggøres den 23. oktober. Det skyldes, at sektoren generelt i 2. halvår kigger ind i en udfordrende periode. Vi venter en svag negativ volumenvækst indenfor søfragt, mens indtjeningen per enhed (yields) vil være mærkbart presset af de faldende fragtrater. Frontloading tidligere på året betyder, at højsæsonen for DSV’s søfragtforretning, der historisk er Q3, bliver markant mere lavmålt. Luftfragtforretningen ventes heller ikke at opleve den helt vilde højsæson i år, af samme årsager, men her ventes den underliggende volumenudvikling til gengæld at være mere stabil, hvilket også gør sig gældende for yields. Til gengæld venter vi at se en stabilisering i Roads, og faktisk tidlige indledende tegn på forbedringer.
Mens markedet generelt står over for en udfordrende og usikker periode, vurderer vi, at synergieffekterne kan opveje for en del af markedssvaghederne. DSV ser blandt andet et stort potentiale i Schenkers STAR-platform inden for Roads. I synergicasen regner DSV med, at EBITDA-marginerne for Roads kan presses op til 5-7%, men med en succesfuld STAR-implementering kan man potentielt presse marginerne op til 10%, hvilket vil være en potentiel gamechanger i forhold til at overgå målsætningen om DKK 9 mia. i årlige synergier. DSV forventer at afholde en kapitalmarkedsdag i slut marts/start april, hvor man vil give yderligere detaljer omkring integrationsarbejdet. Senest her venter vi en mulig opjustering af synergimålsætningen. Det kan også komme tidligere, men 3. kvartalsregnskabet er nok en kende for tidligt.