Drewry’s opdatering af deres World Container Index viser et fald på 6% i den seneste uge, der sluttede den 27. februar, som det fremgår af nedenstående figur. Faldet er primært drevet af ruterne fra Kina til Nordamerika. Drewry forventer fortsat faldende fragtrater i de kommende uger, drevet af øget kapacitet i markedet.
De faldende fragtrater er ventet i markedet, men forventningerne peger på, at fragtraterne vil stige, når vi kommer ind i andet kvartal af 2025, drevet af øget efterspørgsel. Forventningerne til fragtraterne er steget markant den seneste måned, drevet af uro omkring våbenhvilen i Gaza.
Transporten gennem Det Røde Hav forbliver det springende punkt for udviklingen i fragtraterne, da hovedparten af containerrederierne fortsat undgår området. Der er også en vis usikkerhed omkring Trump-administrationens trusler om yderligere toldafgifter, hvilket på kort sigt kan give udsving i fragtraterne.
Hvis vi tager de langsigtede briller på, er vi ikke i tvivl om, at Mærsk er blandt de absolut bedste i containershipping-industrien, og at de står stærkt rustet til fremtiden. Mærsk havde nogle virkelig gode år under COVID-19, men på kort sigt er der sorte skyer forude på grund af øget fragtkapacitet på markedet. På længere sigt har Mærsk en meget stærk balance og en høj andel af volumen på kontrakt, hvilket fjerner en del af usikkerheden.
Læs hele uddraget her.