Havnene i Xiamen, Ningbo og Shanghai summer normalt af aktivitet i sommermånederne. Det er nemlig historisk set højsæson for containertrafik fra Kina til USA, hvor skibene ligger som perler på en snor, klar til at fragte alt fra legetøj og elektronik til tøj og møbler over Stillehavet til de amerikanske kyster. I år er dog anderledes. For sommerens sædvanlige opsving i containertrafikken fra Kina til USA er udeblevet – og det er ikke bare en tilfældighed.
Da den første toldpause mellem Kina og USA trådte i kraft i maj, greb de amerikanske importører chancen og fik fyldt lagrene op. Resultatet? Et mættet marked, hvor efterspørgslen efter nye forsyninger efterfølgende er faldet markant. Samtidig er den såkaldte ”de minimis”-regel blevet ophævet, hvorfor der nu også er told på import af pakker til USA med en værdi under USD 800. Det har fået flere fragt- og logistikselskaber til at trykke på pauseknappen for netop disse leverancer, da de administrative byrder har været for voldsomme.
Nu kigger vi ind i en trio af begivenheder, der normalt puster liv i fragtmarkedet: Chinese Golden Week, Black Friday og julesæsonen. Historisk har disse perioder sat skub under containertrafikken og løftet fragtraterne. Men gentager historien sig i år? Lige umiddelbart peger tegnene dog i en anden retning.
Mærsk og Hapag Lloyd har blandt andet meddelt, at deres Gemini TP9/WC6 Transpacific Service vil blive suspenderet resten af året i stedet for at sejle blankt. Skibet var ikke en oprindelig del af Gemini-netværket, men en ekstra ydelse lanceret i juni, der tilbød en direkte rute fra Xiamen til Long Beach med et stop i Busan. Nu vil skibet blot sejle fra Xiamen til Busan.
Det er normalt, at flere af rederierne i forbindelse med Golden Week kører med blanke sejladser i et par uger, mens produktionen i Kina er på et lavt blus. Der er dog ikke meget, der peger på, at vi containertrafikken fra Kina til USA vil ”boome” fra nu og resten af året, hvilket kan sætte yderligere pres på fragtraterne, særligt med tanke på, at Drewry i de seneste uger har meldt om overkapacitet grundet introduktionen af nye skibe.