Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Formue

Jyskebank: Mærsk – Containertrafik mellem Kina og USA mister pusten

Hjalmar Michelsen

torsdag 18. september 2025 kl. 13:50

Peer group klima: Mærsk under middel, konkurrenter dumper

Havnene i Xiamen, Ningbo og Shanghai summer normalt af aktivitet i sommermånederne. Det er nemlig historisk set højsæson for containertrafik fra Kina til USA, hvor skibene ligger som perler på en snor, klar til at fragte alt fra legetøj og elektronik til tøj og møbler over Stillehavet til de amerikanske kyster. I år er dog anderledes. For sommerens sædvanlige opsving i containertrafikken fra Kina til USA er udeblevet – og det er ikke bare en tilfældighed.

Da den første toldpause mellem Kina og USA trådte i kraft i maj, greb de amerikanske importører chancen og fik fyldt lagrene op. Resultatet? Et mættet marked, hvor efterspørgslen efter nye forsyninger efterfølgende er faldet markant. Samtidig er den såkaldte ”de minimis”-regel blevet ophævet, hvorfor der nu også er told på import af pakker til USA med en værdi under USD 800. Det har fået flere fragt- og logistikselskaber til at trykke på pauseknappen for netop disse leverancer, da de administrative byrder har været for voldsomme.

Nu kigger vi ind i en trio af begivenheder, der normalt puster liv i fragtmarkedet: Chinese Golden Week, Black Friday og julesæsonen. Historisk har disse perioder sat skub under containertrafikken og løftet fragtraterne. Men gentager historien sig i år? Lige umiddelbart peger tegnene dog i en anden retning.

Mærsk og Hapag Lloyd har blandt andet meddelt, at deres Gemini TP9/WC6 Transpacific Service vil blive suspenderet resten af året i stedet for at sejle blankt. Skibet var ikke en oprindelig del af Gemini-netværket, men en ekstra ydelse lanceret i juni, der tilbød en direkte rute fra Xiamen til Long Beach med et stop i Busan. Nu vil skibet blot sejle fra Xiamen til Busan.

Det er normalt, at flere af rederierne i forbindelse med Golden Week kører med blanke sejladser i et par uger, mens produktionen i Kina er på et lavt blus. Der er dog ikke meget, der peger på, at vi containertrafikken fra Kina til USA vil ”boome” fra nu og resten af året, hvilket kan sætte yderligere pres på fragtraterne, særligt med tanke på, at Drewry i de seneste uger har meldt om overkapacitet grundet introduktionen af nye skibe.

Få dagens vigtigste
økonominyheder hver dag kl. 12

Bliv opdateret på aktiemarkedets bevægelser, skarpe indsigter
og nyeste tendenser fra Økonomisk Ugebrev – helt gratis.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev.  Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

No data was found

Mere fra ØU Formue

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank