De kæmpestore problemer i statsselskabet Naviair med at skaffe nok flyveledere til at dirigere flytrafikken i Københavns Lufthavn bunder sandsynligvis slet og ret i dårlig ledelse og mangel på fagkompetencer i bestyrelsen, som er udpeget fra regeringen. Journalist Lars Abild har gravet i selskabets historik, og for blot to år siden begik ledelsen store fodfejl, som siden er kritiseret af Rigsrevisionen.
Passagerne og de virksomheder, der bruger Københavns Lufthavn, kan stå overfor en mareridtssommer. Forklaringen er mangel på flyveledere i det offentlige selskab Naviair. Ansvarspilen peger på virksomhedens ledelse, der slet ikke har overvejet, at der kunne blive brug for mange flere flyveledere, efter at den under coronakrisen fyrede 61 ansatte.
Lige nu er ”løsningen” i nødplanen at flytte fire flyveledere fra Roskilde Lufthavn til København. Men bag ligger en langt alvorligere sag, der peger på, at Naviairs ledelse selv har været med til at skabe de gigantiske problemer for de rejsende og transportselskaberne.
Ledelsen skilte sig af med 61 medarbejdere i 2020, og det skete ovenikøbet i strid med reglerne, da de hver fik 13 + 6 måneders års løn uden at skulle arbejde. I regnskabet skriver selskabets revisor, hvoraf den ene kommer fra Rigsrevisionen, om aftrædelsesordningerne, som var i klar strid med reglerne: ”Vores juridisk-kritiske revision for 2022 har vist, at der forekommer væsentlige regelbrud i Naviairs løn- og ansættelsesmæssige dispositioner på ét af de undersøgte områder (…) Revisionen har omfattet 61 aftaler indgået med medarbejdere, der har ret til tjenestemandspension. Vi kan konstatere, at der i alle 61 aftaler var aftalt 13 måneders tjenestefrihed med løn samt en fratrædelses på seks måneders løn, eller tilsvarende. Dette er i strid med cirkulærets § 14, stk. 1, hvor det fremgår, at der alene kan aftales et fratrædelsesbeløb på op til 6 måneders løn. Naviair har dermed ikke overholdt gældende regler på området.”
En flyveleder får over en mio. kr. om året i løn, så med andre ord har den tidligere konservative minister, Anne Birgitte Lundholt, som nogle få måneder endnu er formand i Naviair, brugt mere end 60 mio. kr. i strid med reglerne på området.
Beløbet kan være større, da ansatte tjenestemænd er de, der har de højeste lønninger.
Naviair skriver om kritikken i en mail til Økonomisk Ugebrev: ”I forbindelse med årsregnskabet for 2022 konstaterede Rigsrevisionen et ”væsentligt regelbrud” i forbindelse med de frivillige fratrædelser, der blev indgået i 2020 (…) Naviair har i årsrapporten anerkendt, at der var tale om et regelbrud.”
Videre skriver selskabets ledelse: ”Der er ikke flere opfølgningspunkter i forhold til Rigsrevisionen kritik. Naviair mangler ca. 10 pct. af de flyveledere i tårn- og indflyvningskontrollen i Kastrup, der er behov for til at håndtere det aktuelle trafikniveau.”
Netop de 61, der tog imod det favorable tilbud ved at gå hjem men en ekstra million på bogen, svarer til de cirka 10 pct. af de ansatte, som nu mangler. I marts havde Naviair ifølge CVR-registret 628 ansatte.
Økonomisk Ugebrev har stillet Naviairs ledelse følgende spørgsmål: ”Naviair står lige nu i en hårdt presset situation med mangel på flyveledere. Er det ikke Naviairs ledelse, der har bragt sig i den situation ved ikke at overholde reglerne i forhold til fratrædelser?” Det spørgsmål har virksomhedens ledelse ikke ønsket at besvare.
Det er uvist, om sagen med flyvelederne, herunder de uretmæssige aftrædelsesgodtgørelser og den efterfølgende mangel på flyveledere, havde været håndteret anderledes, hvis der har været erfarne fagkompetencer indenfor luftfart i bestyrelsen. Aktuelt sidder der personer med en baggrund som forhenværende politidirektør, direktør for et rejsebureau og to personer med en finansiel baggrund. Transportministeriet har netop meddelt, at tre af bestyrelsesmedlemmerne udskiftes.
Blandt andet Dansk Industri Transport og brancheforeningen Dansk Luftfart frygter en mareridtssommer. De skrev den 15. maj et brev til transportminister Thomas Danielsen, der var i kopi til erhvervsminister Morten Bødskov og Folketingets Transportudvalg: ”Dansk luftfart og de danske flypassagerer står potentielt overfor en mareridtssommer. Konsekvenserne af flyveledernes manglende ønske om at tage ekstravagter har allerede de seneste måneder påvirket driften i Københavns Lufthavn i voldsomt omfang.”
Lars Abild
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.