Alle taler om Silicon Valley, som om ”dalen” ved San Francisco rummer helt specielle vilkår med et innovativt og dynamisk center. Men der kan skabes innovative centre hvor som helst, i en hvilken som helst by, skriver professor Dan Breznitz, ekspert i innovation.
Hans bog ”Innovation in Real Places” handler om, hvordan blot nogle enkelte personer i en by eller en egn, f.eks. borgmesteren eller nogle erhvervsfolk og ildsjæle, kan gøre en stor forskel ved at beslutte sig til at gøre en ekstraordinær indsats.
Ikke mindst de lokale samfund har ofte en vilje til at skabe deres egen fremtid, trods nok så megen modvind. Vi får altid at vide, at markedskræfterne, teknologien eller globaliseringen hindrer lokalområder i at skabe et nyt Silicon Valley. Men det er normalt den menneskelige frygt eller modvilje, der hindrer innovation.
Der kan såmænd laves et ny center midt på den jyske hede, hvis der er nogle få mennesker, der vil det. Det var også i Jylland, at nogle brødre for mange år siden lavede en cykelproduktion, der så ud til at blive en global virksomhed, men som så sidenhen brød sammen.
Og netop cykler er et godt eksempel på den tankegang, man ser hos Breznitz. Han indleder bogen med et rigtigt cykeleventyr: En japansk og en taiwansk virksomhed transformerede den globale cykelindustri. De gjorde det i hvert sit lokalområde, men ved at tænke ud af boksen og trække viden og innovation til sig i stedet for at søge hen til et sted, hvor der i forvejen er megen innovation. Det handler om Taiwan-virksomheden Giant, der laver cykler, og den japanske virksomhed Shimano, der laver gear til cykler.
I ”gamle” dage var en cykel et jernstativ på to hjul, som med møje blev sat i bevægelse af benkræfter. Cykler blev brugt for at komme på arbejde eller i skole. Punktum. Men de to virksomheder stod i spidsen for at skabe lette og smarte cykler med masser af gear. De var lette at køre på – også i et bjergrigt terræn. De skabte et globalt marked, hvor cykler bruges i langt større omfang end traditionelt.
Begge virksomheder findes i byer, som ingen kender til, henholdsvis Taichung og Osaka, og de blev der, mens de tog fat på et imponerende udviklingsarbejde. De erobrede et globalt marked, som Nokia erobrede mobilmarkedet, inden finnerne satte det hele over styr.
Det interessante ved Breznitz’ analyse af innovation er, at der er mange virksomheder og byer, som i virkeligheden er lige så innovative som Silicon Valley og derfor skaber lige så store værdier.
Bortset fra, at venturekapitalens satsning på bydelen ved San Francisco pumper selskabers børsværdier ekstremt i vejret. Også selvom mange selskaber ikke tjener fem flade øre i mange år.
Meget innovation sker i anden- eller tredjegenerations virksomheder i Japan og Tyskland. Det hører vi ikke om, fordi de ikke bralrer op om deres resultater. Tyskland er verdensmester i maskininnovation. Det ved vi godt, men de færreste kender selskaberne, og de hører til den såkaldte Mittelstand og findes i småbyer langt ude på landet.
Det er i høj grad disse virksomheder og deres innovation, som ligger bag succeserne hos BMW, Mercedes og VW, nemlig som underleverandører. Det er også tyske maskiner, der ligger bag en stor del af den voldsomme kinesiske eksport, fordi kineserne dermed kan sikre en høj kvalitet, ofte med et smukt design.
Giant skabte en ny opfattelse af, hvad en cykel er, og de brugte materialer, ingen brugte før, f.eks. carbon-fibre. Samsung var med til at slå Nokia ud, fordi selskabet satsede stærkt på memory chips og touch screens. Tre indiske virksomheder, Wipro, Infosys og Tata Consultancy revolutionerede softwareindustrien ved konstant at udvikle softwareteknikker, så de kan tilpasses alle kunder, og de har gjort den indiske by Bangalore til et globalt center.
Et andet taiwansk selskab, MediaTek, har i Pearl River-deltaet i Kina skabt endnu et eksempel på en anden-generations virksomhed, som har skabt innovation uden at skabe et egentligt nybrud og uden at være en gigant som f.eks. Huawei. MediaTek udviklede et chipsystem, et såkaldte chipset, som gjorde det muligt for producenter af mobiltelefoner og senere smartphones at skabe billigere modeller, der endte med at blive næsten lige så gode som IPhone og Samsung. Virksomheden var med til at revolutionere en hel branche og er blevet et af verdens mest succesrige IC designselskaber med en produktion på halvanden milliard enheder om året.
Hugo Gaarden
Innovation in Real Places, Dan Breznitz, Oxford University Press, 263 sider. Pris: 23,59 pund.