Kvindelige ledere forbindes normalt ikke med de største lederegenskaber. Men de er bedre til at tage højde for risici end mandlige ledere, og de inddrager generelt flere perspektiver i en beslutningsproces end mænd, heddet det i bogen ”When Women Lead”, skrevet af den amerikanske journalist Julia Boorstin.
Julia Boorstins bog bygger på interviews med 120 kvinder og en gennemgang af analyser af virksomheder med kvindelige ledere. Det er en af de få bøger og undersøgelser, der virkelig forsøger at vurdere, hvordan kvindelige ledere er i forhold til deres mandlige kolleger. Bogen er særdeles relevant i denne tid, hvor krise følger på krise, og hvor der sker hurtige og grundlæggende forandringer i økonomien og erhvervslivet.
Forfatteren påstår ikke, at kvinder er bedre ledere end mænd. Men bogen giver en god beskrivelse af, hvor kvinder reagerer anderledes og mere rationelt end mænd, ligesom den beskriver de barrierer, kvinder står overfor. Det ses især i finansieringen af de virksomheder, de etablerer eller leder.
Kvindelige iværksættere henter mindre end 3 pct. af den samlede venturekapital. Blandt andet fordi der er langt færre kvindelige iværksættere end mandlige. Men når de får venturekapital, får de generelt mindre end halvt så meget som mænd.
Kvinder tvinges til at være kreative
Det betyder, at de ganske enkelt ikke er i stand til at skabe en så kraftig vækst fra starten, som mænd er. De tvinges til at ”skabe mere med færre midler”, som Julie Boorstin skriver. De må med andre ord være mere kreative og udholdende end mænd, hvis de vil klare sig i konkurrencen. Det er også dét, som mange venturefolk har fortalt hende.
På den baggrund kunne hun skrive en bog om, hvor uretfærdigt livet er for kvindelige iværksættere og ledere. Men hun har valgt at fokusere på, hvad kvinder formår i forhold til mænd, når det lykkes at komme over barriererne.
Og der kommer så nogle generelle tendenser: De er bedre til at håndtere risici og alle de forhold, der indvirker på beslutningerne. De er også mere empatiske overfor kolleger og kunder. De er bedre end mænd til at gå deres egne veje, når der er problemer.
De fokuserer på et bredere og større formål end at skabe profit, og de er dermed bedre end mænd til at tage hensyn til sociale og miljømæssige målsætninger. Men hun beskriver også, at der er et tydeligt skel mellem mænd og kvinder, især i den måde, kønnene vurderer hinanden. I forbindelse med sin research og sine interviews har hun oplevet, hvordan mange mænd er særdeles ømfindtlige, hvis de får kritik fra kvinder.
Eksempelvis når hun selv stillede kritiske spørgsmål ved dårlige resultater i virksomheder, der ledes af mænd. Så kommer følelserne op til overfladen, og hun er blevet kritiseret for en hård tone – en kritik, mange mænd ikke vil bruge overfor en mandlig journalist, skriver hun.
Kvinder skaber mere retfærdig erhvervsverden
Efter de mange interviews drog hun den konklusion, at kvinder er bedre til at skabe en erhvervsverden, der er mere retfærdig og rimelig – og stadig med gode resultater på bundlinjen.
Kvinder er – mere end mænd – tilbøjelige til at se på sammenhænge og finde strukturelle løsninger fremfor bare at gå efter et hurtigt resultat. De er tilbøjelige til at se efter flere perspektiver i en sag og inddrage dem i beslutningen, og de er mere optaget af at finde et formål med virksomheden – udover at tjene penge.
Det er blot egenskaber, som normalt ikke betragtes som afgørende for en god lederpræstation, skriver hun. Men så skriver hun noget, der vil overraske mange: Disse egenskaber er ikke medfødte – eller specifikt kvindelige. De er udviklet af kvinderne i løbet af deres uddannelse og karriere. Somme tider fordi de som kvinder har været nødt til at agere anderledes end mænd for at klare sig – f.eks. for at skaffe sig kapital.
Kvinder tør udtrykke deres angst, men det får dem så til at tale med andre kvinder og inddrage flere faktorer, og det betyder, at de bliver bedre end mænd til at håndtere udfordringer og kriser. De skaber bevidst ledergrupper med vidt forskellige egenskaber og holdninger for at få et bredere input, men heri indgår også mænd, fordi mænd i en ledelse er essentielle.
Bogen er altså ikke et kampråb om, at kvinder skal have magten og er bedre til at drive en virksomhed. Men at der både skal være mænd og kvinder i ledelsen for at få de bedste resultater.
Hugo Gaarden