Bilforhandlerkæden Andersen & Martini er et godt eksempel på, at også mindre og mellemstore virksomheder kan komme langt af CSR vejen med relativt begrænsede midler. Selskabet, der sidste år omsatte for 812 mio. kr. med et driftsoverskud på 13 mio. kr. har i gruppen af mindre børsnoterede selskabet skilt sig positivt ud med sin CSR profil.
Som det fremgik af Top 100 CSR rating i den seneste udgave af Økonomisk Ugebrev Ledelse er det i helt overvejende grad de store børsnoterede selskaber, som dominerer i Top 25 gruppen. Andersen & Martini tog sidste år et kvantespring frem til en 19. plads.
Fra Andersen & Martini siger adm. direktør Peter Hansen, at virksomhedens CSR fokus meget er drevet af fokus på medarbejdertilfredshed: ”Vi lægger rigtig meget vægt på tilfredse medarbejdere. Det giver højere effektivitet, en bedre behandling af kunderne, mindre sygefravær og større tryghed i ansættelsen. Tilfredse medarbejdere yder bedre kundeservice. Blandt andet har vi en udvidet sundhedsforsikring, og en praksis, hvor der tages særlige hensyn til ansatte, som kan skifte til færre arbejdstimer eller andre jobfunktioner.”
Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Ledelse nr. 10.