Boganmeldelse: I mangen en asiatisk storby gør vrimlen af scootere og små motorcykler indtryk på den tilrejsende. Få ved, at det i vidt omfang er en dansk opfindelse: ØK promoverede de italienske Vespa-scootere og gjorde på den måde transportformen almindelig i Asien. Kompagniet satte store fodaftryk på Danmark og verden, selv om de fleste nulevende danskere mest forbinder det med nedturen og skandalerne.
Sidste år forsvandt ØK-navnet helt, da den resterende del af det 118 år gamle selskab tog navn efter den eneste tilbageværende aktivitet: Flytteforretningen Santa Fe. Dermed kan Martin Iversen, lektor i økonomisk historie ved Københavns Universitet, fortælle den samlede historie. Det gør han medrivende i en bog, der trods sine 664 sider er hurtigt læst, og som med sine mange illustrationer også egner sig glimrende til f.eks. at ligge i en reception. Den grundlæggende historie er i virkeligheden også hurtigt fortalt: En af de mest begavede danske erhvervsfolk nogensinde – H.N. Andersen – så i slutningen af 1900-tallet den store fordel i vareudveksling mellem Asien og Europa.
Når de potentielle kunder til rederiet ikke straks selv så fordelen, byggede han i stedet utålmodigt selv sine egne virksomheder, f.eks. Aalborg Portland og Sojafabrikken, hvis indkøb eller færdigvarer så kunne fylde lastrummene. Da han samtidig var modig og havde evnen til at få investorer til at gå med, blev ØK i løbet af blot et par årtier landets største virksomhed.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Ledelse nr. 18.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.