I bestyrelsesarbejdet er der store effektiviseringsmuligheder med en internetbaseret bestyrelsesportal, hvor alle bestyrelsesmedlemmer og relevante direktører har adgang til historisk skriftligt materiale, samt nyt materiale der skal gennemgås på de kommende bestyrelsesmøder.
Det stadig mere omfattende materiale, ikke kun regnskaber, bestyrelsesreferater og beslutningsoplæg fra direktionen, kan med fordel samles ét sted, hvor der let kan opdateres løbende og tilrettes efter behov. Samtidig er det vigtigt med en kalenderfunktion, så alle medlemmer af bestyrelsen hele tiden har overblik over kommende møder, ændringer i mødetider og eventuelle virksomhedsbesøg eller inspirationsmøder med eksterne eksperter.
Økonomisk Ugebrevs rundspørge til en stribe virksomheder viser, at IT-sikkerhed er en kritisk faktor, som får mange bestyrelser til at begrænse bruget af en samlet internetbaseret dokumentmappe. Flere store erhvervsvirksomheder har etableret egne systemer, og som det fremgår af gennemgangen på de følgende sider, finder der også en stribe eksterne udbydere af elektroniske bestyrelsesværktøjer.