BankNordik går med onsdagens meddelelse om, at ”bestyrelsen ønsker at refokusere banken” foran de fleste andre af de mindre danske banker i arbejdet med at formulere og kommunikere en slags strategisk vision. Som Økonomisk Ugebrev tidligere har påvist synes målrettede strategiplaner at have været en mangelvare i de fleste mindre og mellemstore banker, selvom behovet for det er større end nogensinde.
Stine Bosse, bestyrelsesformand for BankNordik siden marts, ser således ud til at give banken en overordnet konkurrencefordel gennem en mere præcis og bedre kommunikeret strategi end mange andre mindre lokalbanker. De tøver typisk stadig med at tale om fokusering – ud over den geografiske – for ikke at tale om strategi.
Selv om nogle få af Danmarks mindre banker her i efteråret er begyndt at præcisere deres strategier lidt mere tydeligt, så fremstår justeringerne af strategien ofte mere som nødtvungne end som pro-aktive initiativer. De seneste uger har leveret en række eksempler på mindre banker, der justerer deres forretninger og i en vis forstand deres strategi.
Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Finans nr. 29.