Kommunikationsanalyse: 2016 var første regnskabsår med FN’s nye 17 verdensmål inddraget i C20 selskabernes årlige samfundsansvarlige rapportering. Alligevel viser Danmarks største virksomheders CSR-rapporter, sprogligt set, ingen tegn på forandring eller gennemførelse af nye ideer. Især ikke om konkrete tiltag i relation til de globale udfordringer.
Sådan lyder konklusionen på en sproganalyse, Økonomisk Ugebrev Ledelse har foretaget, baseret på business intelligence softwaren Diction, der kan identificere kommunikative normer og afvigelser på fem kvalitative sprogvariable – ’optimisme’, ’realisme’, ’vished’, ’aktivitet’ og ’fælles værdier’.
Meget tyder på, at C20-virksomhederne ikke greb chancen for at kommunikere på en ny måde i tråd med verdensmålene om fremtidens bæredygtige forretning. Observationen om den sproglig stilstand gælder samtlige CSR-rapporter, der alle, med undtagelsen af et enkelt selskab, holder sig inden for normalintervallet for sprogvariablen ’aktivitet’. Variablen undersøger sproget for ord, begreber og syntaks, som understøtter fremdrift, forandring, gennemførelsen af ideer og undgåelse af træghed. Med andre ord viser analysen, at sprogtonen i C20 virksomhedernes CSR-kommunikation udtrykker hverken mere eller mindre ’aktivitet’ end normen for alle andre tekster. Verdensmålene har altså ikke beriget sproget i en retning, som afspejler fremdrift eller dynamik. Softwaren sammenligner, på baggrund af teori- og sprogforskning, med mere end 50.000 tekststykker og beregner på den bagrund et normtal for hver sprogvariable.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Ledelse nr. 11/2017.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.