Erfarne digitale giganter som Google, Amazon og Facebook har for længe siden gjort det mere end svært for andre virksomheder at entrere de markeder, som giganterne opererer på. Hertil kommer nye innovative virksomheder som Uber, Airbnb, og Netflix stormende med digitale forretningsmodeller, der vender op og ned på forretningslogikker og vaner i andre traditionelle brancher.
Alligevel peger både danske og udenlandske analyser på, at digitalisering ikke eksplicit er på agendaen i bestyrelseslokalerne i de største traditionelle virksomheder. Observationerne bakkes op af flere danske bestyrelseseksperter.
Økonomisk Ugebrev har fået indsigt i en endnu ikke offentliggjort analyse foretaget af verdens største executive search virksomhed Odgers Berndtson. De har undersøgt bestyrelseskompetencer i de danske Top 100 virksomheder og analysen, ”Odgers Berndtson Board Survey Among Chairmen in Denmark’s largest corporations”, viser, at kun 29 % af Top 100 virksomhedernes bestyrelsesmedlemmer besidder specifikke kompetencer indenfor digitalisering. Dertil har kun 32 % af bestyrelserne IT-sikkerhed på agendaen. Analysen peger til gengæld på, at opmærksomheden på digitalisering er tilstede i mere end 70 % af direktionerne i Top 100 virksomhederne.