Som bekendt hører outsourcing til dagens orden i brede del af erhvervslivet. Men nu gør detailhandelsvirksomheden COOP noget tilsvarende, bare langt mere visionært end normen.
Den gamle ”Brugsen” udvikler konkret sin CSR-politik ved at riste kaffe i Kenya frem for på hjemmebanen. Kaffen bliver endog puttet i poser og kapsler i Kenya, inden de sendes til COOP’s butikker. Det er en markant værdioverførsel fra et industriland til et u-land. Men det gavner COOP’s kunder, COOP’s indtjening og kaffebønderne i Kenya.
Det er første skridt til en langt større udflytning af fødevarebearbejdning fra COOP’s side, og det kan danne en ny tendens, som for detailhandelen vil få lige så stor betydning som traditionel outsourcing for industrivirksomheder, der primært har lagt produktion til Kina. Mange detailhandelsvirksomheder kan se en større fordel i at lægge aktivitet til Afrika, fordi udflytning af produktion i høj grad vil dreje sig om fødevarer, og hér kommer Afrika til at spille en voksende rolle.
Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Ledelse nr. 8.