Udnævnelsen af Chief Strategy Officers (CSO’er) bliver stadig mere almindelige i det store erhvervsliv. Det er udtryk for at strategiarbejdet må professionaliseres yderligere, hvis en virksomheds strategi fortsat skal kunne gøres til en særlig konkurrencefordel.
For et år siden blev Jakob Stausholm udnævnt til Chief Strategy and Transformation Officer i Maersk Line. Dermed var han ikke længere CFO, men kunne hellige sig arbejdet med det store containerrederis langsigtede planer og omstilling. Dermed fik også en af Danmarks mest toneangivende virksomheder et medlem af topledelsen, der skulle koncentrere sig om strategien.
I efteråret fulgte Carlsberg efter, da Massimo di Dia blev Chief Strategy Officer i den store bryggerikoncern, omend han ikke blev medlem af den øverste topledelse. Men han fik et betydeligt ansvar, refererer til koncernchefen, og kom dermed tæt på toppen af virksomheden.
Også TDC, DSB og Tryg Forsikring er blandt virksomheder, der har en Chief Strategy Officer. Men CSO’en er trods alt stadig et sjældent fænomen i de største danske virksomheder, selv om der langsomt kommer flere af dem. Når de skiftes ud er det sjældent så opsigtsvækkende, som når der udnævnes en ny CFO, for ikke at tale om en ny CEO.
Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Ledelse nr. 5.