Alle taler om det, men få gør det – indsætter digitale eksperter i bestyrelsen. Det skyldes især, at der er rift om personer med disse kompetencer, og der er ikke nok kvalificerede personer med både ledelseserfaring og digitale kompetencer til alle virksomheder. Men der er andre veje at gå, hvis man ikke kan finde den rette profil.
De to giganter på den danske fondsbørs, A.P. Møller – Mærsk og Novo Nordisk, har begge over de seneste par år i deres kommunikation til aktiemarkedet betonet, at digitale kompetencer er centrale for udviklingen af deres forretninger. Men kun førstnævnte har fået en erhvervsleder med digital erfaring med i bestyrelsen. Det skete sidste år, da Jim Hagemann Snabe, tidligere topchef i SAP, blev valgt ind.
Men måske lidt overraskende er det alligevel her Novo Nordisk, der følger normen. Selv om digitale eksperter i bestyrelser er et centralt tema, er der kun få selskaber, der faktisk har gjort alvor af det. Det viser en opgørelse fra rekrutteringsfirmaet Russel Reynolds.
Ud af 102 nyudnævnelser i verdens førende industriselskaber siden 2015 er det således kun 11, der kan siges at have skarpe digitale kompetencer, forstået som enten konsulent på området, topchef i en tech- eller internetvirksomhed, eller som minimum direktør med ansvar for digitale aktiviteter i et traditionelt selskab.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Ledelse nr. 11/2017.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.