Den ”autentiske toperhvervsleder” opfattes ofte som en bedre leder end andre. Men hvad er en autentisk leder egentlig? Ophavsmanden bag begrebet, William George, gennemgår her hovedtrækkene ved den ”autentiske leder”, og hvorfor denne ledertype ofte gør det bedre end andre.
Et budskab er blandt andet, at autentisk ledelse kan læres og udvikles. Og denne ledertype kan ofte bedre engagere medarbejdere end egentlige belønninger, lyder budskabet.
Stort set alle ledelsesfilosofier bliver fra tid til anden genstand for gennemgribende kritik. Jo større tilslutning til en ny teori, desto heftigere kommer modargumenterne på gaden. Det har ophavsmanden til ”autentisk ledelse” William George fra Harvard Business School netop oplevet. ”Det sidste, ledere behøver i afgørende momenter, er autencitet,” siger Stanford-forskeren Jeff Pfeffer. ”At være dig selv er et forfærdeligt råd,” siger Adam Grant fra Whartons Business School.
Men William George tager kritikken lige så roligt som ordet autentisk dækker over: Ægte og pålidelig. En autentisk leder skal ikke give sig ud for andet end dét, personen er. Han bruger kritikken til for alvor at slå fast, hvad autentisk ledelse er, og hvilken betydning, det har for medarbejderne.
Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Ledelse nr. 14
Søg i Vidensbase: Økonomisk Ugebrevs Vidensbase med adgang til artikler, analyser og kortlægninger fra alle publikationer (Abonnenter kan hente password med emailadresse her)