Læsere, der nærmer sig en vis alder, vil erindre, hvordan firmaet Time Manager en overgang omkring 1980 var et stort modefænomen. Der var en alvor bag fænomenet: Kommunikationen var i hastig vækst, og på blot et årti var f.eks. det antal samtaler, brevvekslinger og så videre, en gennemsnitlig topchef gennemførte, blevet firedoblet. Det var bl.a. telefonsvareren, der slog igennem. Den store opmærksomhed om tidsforbruget fortonede sig igen. Men den teknologiske udvikling siden dengang har faktisk betydet, at det antal henvendelser, en topchef må forholde sig til i dagligdagen, er yderligere ottedoblet!
Der er altså mere end nogensinde behov for, at topchefen ser sin egen og sine medarbejderes tid og opmærksomhed som en knap ressource, som skal prioriteres – i lighed med de penge, man har til rådighed på budgettet. Heldigvis har teknologien også givet mulighed for at overskue, hvordan tiden bliver brugt – disse informationer kan man samle fra de digital kalendere, der bliver brugt som standard i alle større organisationer. Konsulenthuset Bain & Company har samlet data fra en række store organisationer og bringer resultatet i en artikel på Havard Business Review.