Erhvervslivets bestyrelser er begyndt at tænke mere langsigtet: Det kan skyldes, at virksomhederne i højere grad end tidligere oplever verden som urolig og omskiftelig. Mere simpelt kan det også skyldes, at man har lagt finanskrisens panik bag sig og har mere overskud til at se de lange linjer.
Under alle omstændigheder er store virksomheder og deres bestyrelser over de seneste år blevet væsentligt mere langsigtede i deres strategiske planlægning. Det dokumenterer PwC i sit årlige corporates directors review, der har fået titlen ”Governing in the long term. Looking down the road with an eye on the rear-view mirror”.
Tilbage i 2011 angav 52 % af bestyrelsesmedlemmerne, at de reviderede strategier ud fra en tidshorisont på et til tre år. De restende 48 % havde en længere tidshorisont. I dag er det blot 39 %, der bruger den korte tidshorisont og 61 %, der bruger en længere. Der er dog fremdeles langt mellem de selskaber, hvor selskaberne ser længere ud i fremtiden end fem år. Det gør kun cirka hver tiende virksomhed.
Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Ledelse nr. 22.