Kunstig Intelligens skal ikke betragtes som utilnærmelig atomfysik, for Artificial Intelligence (AI) er blevet så udbredt, at den sniger sig ind på enhver virksomhed og aktivitet. AI har eksisteret i meget lang tid, men det er først nu, den er slået igennem, fordi AI kan udføre menneskelignende handlinger, og fordi den kan kæde mennesket og maskinen sammen.
Derfor må AI ind i virksomheden som enhver anden teknologi eller viden, vurderer konsulenthuset Boston Consulting Group, der har udarbejdet en analyse af den virkning, som AI har på virksomheders konkurrenceevne. I det følgende gennemgår vi nogle af de vigtigste budskaber fra konsulenthuset.
Grundlaget for AI
For det første skal virksomheder gøre sig klart, at det især er den hastigt voksende datastrøm og mulighederne for at behandle data, der er kernen i AI. Det handler altså langt fra kun om at udvikle robotter. Data er blevet helt afgørende i udviklingen af selvkørende biler og i finansverdenens handelssystemer. Selvlærende algoritmer indgår i mobiltelefoner og internettjenester.
Digitale tjenester og sammenknytningen af f.eks. sensorer skaber enorme datamængder, der kan bruges for at forbedre AI’s ydeevne. Maskiner kan identificere genstande og iagttage optiske mønstre, såsom bevægelser. Derved kan de udføre opgaver, som hidtil kun mennesker har kunnet udføre. De kan f.eks. bedre end et menneske diagnosticere bestemte typer cancer, og det er grunden til, at firmaer i f.eks. sundhedssektoren, finanssektoren og i detailhandelen investerer milliardbeløb i AI-forskning.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Ledelse nr. 03/2017.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.