Næppe nogen tror, at lederudvikling er klaret med at sende folk på kursus. Men i praksis ender det alligevel ofte med at være det, virksomhederne forlader sig på – for kandidater til topposter. Måske suppleret med en bevidsthed om, at det er vigtigt for deres udvikling, at de prøver sig selv i forskellige situationer.
Den skrabede tilgang handler således ikke om, at virksomhederne har svært ved at forstå behovet for en mere gennemgribende lederudvikling, men om at det kan være uhyre komplekst at opbygge et system, hvor potentielle ledere på alle niveauer kommer igennem et mere fuldt program. Skal et sådan program f.eks. indeholde muligheder for avancementer eller blot omplaceringer, bliver det hurtigt omfattende, fordi det vil nødvendigt at finde nye placeringer til dem, de potentielle ledere erstatter som en del af deres praktiske uddannelse.
Korn Ferry Institute giver i en guide et eksempel på, hvordan man kan gribe lederudvikling an som politik i en virksomhed. Rekrutteringsfirmaet taler om, at man skal se lederudvikling som en rejse – ydermere, en rejse der ikke nødvendigvis slutter. Casen er fra en virksomhed i sundhedssektoren, der havde oplevet stærk vækst. Den fandt, at det var nødvendigt at gøre noget, hvis ikke virksomheden skulle komme til at lide under dårlig ledelse.