Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

Guide: Sådan får nye webfirmaer fat på kunderne

Morten W. Langer

torsdag 25. august 2016 kl. 13:21

Hvordan kommer helt nye internetfirmaer i deleøkonomien i gang, og hvordan kapres de første kunder? En forsker har undersøgt, hvordan etablerede succes’er som Uber og Airbnb tog de første skridt. Konklusion: De skal rent ud sagt drive krybskytteri på eksisterende firmaer ved at finde huller i deres aktuelle kundehåndtering eller prissætning.

Det er altid svært for nye virksomheder at få fat i kunderne. Men det er i særdeleshed svært for nystartede internetvirksomheder i dele-økonomien (sharing economy). Hvordan får man fat i de første kunder, der måske ikke ønsker at anvende en ukendt service, og hvordan får dele-økonomiplatformen fat på de første serviceudbydere, altså for Uber bilejerne og for Airbnb boligejerne? Den situation har både samkøringsplatformen Uber og hotelplatformen Airbnb har været i. Deres første skridt er blevet analyseret af professor Thales Teixeira fra Harvard Business School.

Her er hans iagttagelser, som andre nye internetvirksomheder i dele-økonomien kan lære af:

For det første skal dele-økonomiplatformen først fokusere på at tiltrække serviceudbyderne, dvs. dem, der konkret stiller ydelsen til rådighed for kunderne. Udbyderne skal altså på banen og gøres synlige over for kunderne.

For det andet skal dele-økonomiplatformen tilrettelægge en aggressiv og dristig indgangsstrategi, hvor svaghederne hos de aktuelle traditionelle udbydere udnyttes. De skal optræde som krybskytter, vurderer Thales Teixeira. Deres eksistens ligger i at hugge kunder fra andre virksomheder, f.eks. taxafirmaer og hoteller, men det skal gøres særdeles målrettet og i stor stil. Eksempelvis lagde Uber ud i byer, hvor der var den største mangel i kapacitetsudbud hos eksisterende taxaer.

Uber fokuserede på store sportsarrangementer og koncerter, hvor der var alt for få taxaer til at betjene kunderne. Uber satsede også på de sene nattegæster. På den måde kunne Uber støvsuge markedet, og det gav Uber et løft, fordi publikum pludselig kunne finde en vogn, mens de var vant til at vente i lang tid. Den gode oplevelse bredte sig ved mund-til-mund-metoden. Taxaerne så ikke i starten Uber som en trussel, fordi Uber jo gik på rov, hvor der var en overflod af kunder. Men i løbet af kort tid havde Uber bidt sig fast.

 


 

Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Ledelse nr. 14

Søg i Vidensbase: Økonomisk Ugebrevs Vidensbase med adgang til artikler, analyser og kortlægninger fra alle publikationer (Abonnenter kan hente password med emailadresse her)

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Bestyrelsesguiden

Få de vigtigste nyheder om praktisk bestyrelsesarbejde, ledelse og strategi i SMV.
Udkommer hver onsdag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

CEO for Rejsekort & Rejseplan A/S
Region H
Nyt job
Spændende og alsidig stilling som økonomi- og administrationschef
Region Hovedstaden
Finance/Business Controller til Anzet A/S
Region Sjælland
Dansk Sygeplejeråd søger digitalt indstillet økonomimedarbejder med erfaring i regnskabsprocessen fra A-Z
Region Hovedstaden
Medarbejder til tilsynet med markedet for kryptoaktiver og betalingstjenester
Region H
Økonom til analyser af arbejdsmarkedet
Region H
Nyt job
Financial Controller til Process Integration ApS
Region Midt
Liftra ApS i Aalborg søger en Finance Controller med ”speciale” i Transfer Pricing
Region Nordjylland
Forbrugerrådet Tænk søger en ny direktør
Region Hovedstaden
INSTITUTLEDER PÅ AAU BUSINESS SCHOOL – Aalborg Universitet
Region Nordjylland
Økonom til tilsynet med realkreditinstitutter
Region H
Skatteministeriet søger kontorchef til Organisering og Governance
Region H
Udløber snart
SPARTA SØGER EN ERFAREN KOMMERCIEL CHE
Region H

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank