Forbrugerne tager godt imod selvkørende biler, og nu er det ikke længere et spørgsmål, om de kommer, men hvornår. De får en meget bred effekt på samfundet og forbrugerne, konkluderer Boston Consulting Group og World Economic Forum i ny analyse. Især bylivet bliver drastisk forandret, ja, snarere revolutioneret, og udviklingen giver muligheder for langt flere typer virksomheder, end de fleste forventer.
Miljøet bliver bedre. Trafikulykkerne bliver færre. Det trafikale pres i byerne bliver mindre. Og bilisterne får mulighed for at lave mange andre ting end at styre, når de kører bil. Ikke mindre end 58 pct. af forbrugerne vil tage en tur i en selvkørende bil, selv om stort set ingen har set dem endnu. Deres viden om selvkørende biler er overraskende stor.
De fleste regner med, at det bliver miljøvenlige biler, f.eks. el-biler. Asiaterne tager indtil videre bedre imod dem end europæerne og amerikanerne. Det viser den hidtil mest omfattende undersøgelse af selvkørende biler, der er lavet. Boston Consulting Group og World Economic Forum har talt med 5500 forbrugere i 27 byer i ti lande – fra New York til Kolkata, fra Berlin til Beijing.
De selvkørende biler ventes i stor stil på gaden i løbet af 20’erne.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Ledelse nr. 15.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.