I den uendelige mængde af reality shows tilbød en amerikansk tv-station for nogle år siden topchefer at blive forklædt som almindelige mennesker, for på den måde at blive ansat på gulvet i deres egen organisation, eller at være kunder i den. Resultatet var som regel tårer eller glæde: De tilfældige medarbejdere, topchefen kom til at arbejde sammen med, blev enten belønnet for deres dygtighed eller loyalitet, eller de blev straffet for det modsatte.
Men princippet virker også uden kameraer og tårer involveret. Det at se sin egen organisation inkognito er således en af de 15 taktikker til idéskabelse, som Lisa Bodell, CEO i Futurethink, fremhæver i en analyse på strategy+business. Hendes udgangspunkt er, at konceptet med organiserede brainstorms for længst er gået af mode igen. I stedet er det blevet moderne, at virksomhedsledere henviser til rekreative aktiviteter – golf, løb, bjergvandringer eller noget fjerde – som det, der giv dem mental plads til at tænke nyt.
Abonnenter kan læse hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Ledelse nr. 18.