Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

Hård ”udansk” ledelse bag turnaround

Økonomisk ugebrev

fredag 04. december 2015 kl. 8:08

Boganmeldelse: Bestyrelsesformand Per Wold-Olsen fremstår som en slags helt i Martin Jes-Iversens bog ”Turnaround – Kampen om GN Store Nord,” der er historien om genopretningen af den gamle danske koncern, efter at det formelle salg af datterselskabet GN Resound overraskende faldt på gulvet i 2007 på grund af konkurrencemyndighedernes nej.

Nu er det ikke fordi Martin Jes-Iversen, der er lektor i økonomisk historie på Copenhagen Business School, har lagt sin bog an som et personcentreret helte-epos af den slags, som især journalister i de seneste år har skrevet en hel del af. Tværtimod har han været næsten demonstrativt tilbageholdende med opmalingen af dramaets hovedpersoner og deres baggrund. Han har koncentreret sig om beretningen om virksomheden. Det er et valg, der gør det muligt at beskrive, hvordan og hvorfor forretningsresultater, initiativer og strategier følger hinanden over en årrække.

Valget af denne vinkel har især givet et usædvanligt godt resultat, fordi Martin Jes-Iversen har haft adgang til gode kilder i form af førstehåndsberetninger om, hvad derskete på bestyrelsesmøder, og hvad de forskellige hovedaktører har gjort sig af overvejelser under vejs – uden at forfatteren i øvrigt gør noget nummer ud af sin åbenbart imponerende evne til at skabe tillid og skaffe sig adgang.

Turnaround-processen i GN Store Nord repræsenterede et opgør med kendte governanceprincipper i dansk erhvervsliv, fordi de største investorer og især bestyrelsen kom til at spille en usædvanlig stor rolle. Per Wold-Olsen blev fra 2008 bestyrelsesformand efter en britisk/amerikansk model – snarere end af dansk model. Det passede også til hans baggrund i det amerikanske multinationale selskab, Merck.

Bestyrelsens metoder var, som de beskrives i bogen, egentlig ikke overraskende og byggede ikke på geniale indfald. Men de var usædvanligt konsekvente. Der blev presset på og reageret meget hurtigt og konsekvent på informationer fra organisationen, finansmarkedet og konkurrenterne.

Dermed er det lykkedes for GN Store Nord at skaffe sine investorer et afkast, der kan måle sig med den glimrende forretning, som salget af GN Resound ville have været, hvis de tyske konkurrencemyndigheder ikke havde spændt ben i 2007. I en tid, hvor danske bestyrelser ofte antyder, at deres virksomheder er ”sat til salg” demonstrerer især to af GN’s bestyrelsesmedlemmer, Per Wold-Olsen og Bill Hoover, begge udlændinge med baggrund i amerikansk forretningsliv og begge særligt aktive i turnaround-processen, at der kan være en anden vej end at sælge ud.

Men også, at en turnaround kan kræve en direkte, konfronterende ledelsesstil.

Det fører til et andet spørgsmål, der måske kan være lidt upassende i forhold til de beløb og de mange arbejdspladser, der har været på spil: Har det egentligt været sjovt og spændende for de involverede? Det har selvfølgelig været tilfredsstillende for dem at se, at processen er lykkedes. Men at dømme ud fra bogen kan det også se ud som om det undervejs har været kolossalt hårdt, ikke mindst for direktørerne i GN’s to driftsselskaber GN Resound og GN Netcom.

Man kan få indtryk af at Per Wold-Olsen i perioder har styret ved hjælp af en konstant misbilligende holdning, at der er blevet rystet på hovedet og hamret i bordet, og at byger af krav og kritiske spørgsmål uafbrudt er haglet ned over de stakkels direktører. Nogle gange tyder referaterne fra bestyrelsesmøderne på, at bestyrelsesmedlemmerne nærmest har gejlet hinanden op med kritik af direktørerne.

I Danmark vil vi jo nødig tro, at effektiv ledelse ser sådan ud. Så det er lidt foruroligende at få demonstreret, at bestyrelsens og ikke mindst formandens, barske facon åbenbart har fungeret fantastisk og har fået GN til at præstere en imponerende turnaround. Men man kan vel kapere meget som direktør, når man kan se at kravene og spørgsmålene fører i den rigtige retning og i sidste ende nok heller ikke vil skade ens egen karriere.

Alligevel spørger man sig som læser af ”Turnaround,” om der er noget, som ikke er kommet med? Om Martin Jes-Iversens forståelige modvilje mod at gå tættere på dramaets hovedpersoner gør, at man ikke får et godt indtryk af den evne til at opmuntre og understøtte virksomhedens ledere, som også må være en del af forklaringen på, at bestyrelse og formand fik gjort det seneste kapitel i GN Store Nords lange historie så positivt.

 

”Turnaround – Kampen om GN Store Nord”, 224 s, Martin Jes-Iversen, Lindhart og Ringhof, 2015.

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Bestyrelsesguiden

Få de vigtigste nyheder om praktisk bestyrelsesarbejde, ledelse og strategi i SMV.
Udkommer hver onsdag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

CEO for Rejsekort & Rejseplan A/S
Region H
Udløber snart
Controller/økonomimedarbejder – få den brede vifte af økonomiopgaver
Region H
Finance/Business Controller til Anzet A/S
Region Sjælland
Liftra ApS i Aalborg søger en Finance Controller med ”speciale” i Transfer Pricing
Region Nordjylland

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank