Erhvervslivets arbejde de seneste år med at spare og effektivisere for at forbedre bundlinjen, er de fleste steder for længst et overstået kapital, i hvert fald ved anvendelse af traditionelle metoder. I 2017 vil bestyrelserne og topledelserne sætte endnu mere fokus på at skabe vækst gennem nytænkning og nye forretningsmodeller i en ”flad” makroøkonomisk verden.
Økonomisk Ugebrev Finans/CFO har de seneste måneder bragt en artikelserie under overskriften ”Strategi i The New Normal 2.0”, der handler om, hvordan danske virksomheder konkret arbejder med at skabe vækst på toplinje og bundlinje i produktmarkeder med nulvækst og under svage makroøkonomiske forhold. Velkendt er det, at erhvervslivet både herhjemme og internationalt har holdt igen med nye investeringer på grund af usikkerhed om fremtiden, og fordi der har været mest fokus på interne processer.
Agnete Raaschou-Nielsen ser sådan på denne udfordring: ”Organisk vækst bliver også i 2017 et tema i bestyrelseslokalerne. Vi har i flere år drøftet kundefokus, ’go-to-market’, ejerskab til bundlinjen i virksomhedens forskellige forretningsområder, udveksling af ’best practice’ og den slags. I 2017 kommer bestyrelserne til at arbejde mere med at forstå den innovationsdrevne vækst, både hvad angår nye produkter og serviceydelser, og hvad angår tilpasning af forretningsmodellen.”
I forlængelse heraf siger Agnete Raaschou-Nielsen: ”En beslægtet udfordring, som flere bestyrelser kommer til at drøfte med direktionen, er hvordan man succesfuldt vender tilsyneladende spændetrøjer til vækstdrivere. Den produktionsvirksomhed, som dygtigst anvender bæredygtighedsmål til at forbedre produktion og forsyningskæde, er en vinder. Den finansielle virksomhed, som dygtigst anvender compliance-krav til at forbedre kundeoplevelsen, er en vinder. Den entreprenørvirksomhed, der dygtigst omsætter arbejdsmiljøkrav i effektive rutiner, er en vinder.
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Ledelse nr. 21/2016.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.