Bestyrelsesformænd uden branchekendskab er normen i offentlige virksomheder, og det betyder, at det ofte går grueligt galt. De forstår ikke til fulde de risici som branche og forretningsmodel indebærer. Udfaldet er sjældent konkurs, men i stedet flere penge fra de offentlige kasser, som altså anvendes til at dække ineffektivitet. Et godt eksempel er DSB. Et andet eksempel er DONG. Et tredje eksempel er SKAT. De manglende resultater får sjældent eller meget sent konsekvenser i form af fratrædelser, modsat i private virksomheder, skriver bestyrelseseksperten Teddy Wivel i denne kommentar.
DSB’s primære opgave er at transportere togpassagerer i Danmark. Man har gennem årene flirtet med at køre tog andre steder, men aldrig med succes. Tværtimod – det kostede skatteyderne flere hundrede millioner kroner. Man må konstatere, at succesen også er begrænset i Danmark.
Et vigtigt kvalitetsmål for hvordan DSB løser sin opgave er, om de rejsende kan regne med, at de kommer frem til deres bestemmelsessted til tiden. DSB har selv sat det kvalitetsmål for fjern- og regionaltog, at 8 ud af 10 passagerer skal være fremme med maksimalt 3 minutters forsinkelse, svarende til en gennemsnitlig overholdelse af køreplanen på 81,8 % af de gange, der køres. Uden de aflyste tog regnes med.
Det mål har DSB ikke nået en eneste måned siden marts 2015. Og i 2016 synes det at være gået rigtig galt. I maj i år var procenten således 66, 5 og juni 68,4.
Hvad gør så en ansvarlig ledelse? Man ændrer selvfølgelig køreplanerne og lægger flere minutter ind. Det gjorde DSB så pr. 1. september i år. Men ak. Punktligheden faldt fra 76,4 i august til 75,9 i september. Blandt andet fordi der til stor overraskelse for DSB kom blade på skinnerne. Det gør der selvfølgelig hvert efterår, men hvem kunne forudsige det!
Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Ledelse nr. 21/2016.
- Er du abonnent kan du tilgå udgivelsen og læse hele artiklen. (Hent adgangskode)
- Er du ikke abonnent kan du prøve 3 uger gratis nedenfor, hvorefter du får adgang til hele udgivelsen.