Dansk erhvervsliv har de seneste år trukket produktion hjem fra Kina, men det kinesiske privatforbrug er på vej hastigt fremad.
Det skaber nye muligheder for dansk erhvervsliv, der allerede henter stor vækst herfra: Legos topchef Jørgen Vig Knudstorp er blevet temmelig sikker på, hvordan han fortsat kan få Lego til at vokse markant og profitabelt. Det er et ganske særlig problem for en virksomhed, hvis omsætning er omtrent fordoblet til 36 mia. kr. siden 2011, frie pengestrøm i 2015 svulmede fra 4,8 til 7,6 mia. kr. og hvis afkast af den investerede kapital (ROIC som den opgøres af Lego) lå på 113,5 procent.
Løsningen hedder Kina. Efter endnu et enestående år lægger Jørgen Vig Knudstorp ikke skjul på sine ambitioner på det store marked. Legetøjskoncernen synes kraftigt opmuntret af salgsudviklingen i Kina i de seneste par år, især i 2015. ”Vi havde markant, tocifret vækst i Kina sidste år, især i det internetbaserede salg,” sagde Jørgen Vig Knudstorp tirsdag.
Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev Finans/CFO nr. 9.